Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1981-1986). Συνέχισε τις σπουδές της στο Λονδίνο με υποτροφίες της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (1988-1989) και του Ι.Κ.Υ. (1989-1991): στο Royal College of Art (Master of Fine Arts, 1988-1990) και στο Central Saint Martins College of Art and Design (Σκηνογραφία, 1990-1991). Έργα της ανήκουν σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Ηώ Αγγελή
'Εργα
Για την τέχνη και για την τέχνη της: Ηώ Αγγελή
Η ζωγράφος Ηώ Αγγελή μιλά για τη σχέση της με την τέχνη και ειδικότερα για το ενδιαφέρον της σχετικά με την τέχνη που επικεντρώνεται στα ανθρώπινα ζητήματα. Επισημαίνει, επίσης, την κεφαλαιώδη σημασία του τρόπου με τον οποίο ένα θέμα αποδίδεται από τον κάθε καλλιτέχνη. Αναφερόμενη σε διάφορες εκδοχές χώρων που διερευνά η ζωγραφική της, θίγει τα ζητήματα της ρευστότητας του χώρου, καθώς και το θέμα των ορίων και των διαφορετικών εκφάνσεών τους. Τέλος, σχολιάζει το έργο της Από εδώ και πέρα που βρίσκεται στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου και τις επιρροές του από τις σημερινές μετακινήσεις των πληθυσμών, καθώς και από τα όρια στην κινητικότητά τους.
Ατομικές εκθέσεις
2022
Slalom •
Γκαλερί Ζουμπουλάκη•
Αθήνα•
2019
Is It a Trap? •
Γκαλερί Ζουμπουλάκη•
Αθήνα•
2015
Περί Ορίων •
Γκαλερί Ζουμπουλάκη•
Αθήνα•
2015
Σχέδια •
Γκαλερί Αντί•
Αντίπαρος•
2012
Σχέδια •
Αίθουσα Σύγχρονης Τέχνης Alma•
Αθήνα•
2011
Dreams •
Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου•
Κόρινθος•
2010
Η χώρα του σώματος •
C.K. Art Gallery (Alpha C.K. Art Gallery)•
Λευκωσία•
2009
Τετελεσμένος Μέλλων •
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
2007
Γυναίκα σε κάδρο •
C.K. Art Gallery (Alpha C.K. Art Gallery)•
Λευκωσία•
2006
Σπίτι παντού •
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
2003
Κοινός Τόπος •
Γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου•
Θεσσαλονίκη•
2003
Ιδιωτικός Χώρος •
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
2000
Πέρα από τις πόλεις •
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
1999
Το άλλο σπίτι •
Γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου•
Θεσσαλονίκη•
1998
Τα μέσα δωμάτια •
Γκαλερί Κρεωνίδης•
Αθήνα•
1995
Πόλεις και Παρατηρητήρια •
Γκαλερί Κρεωνίδης•
Αθήνα•
1993
Γκαλερί Σκορπιός – Β. Μπαταγιάννη•
Τρίκαλα•
1992
Τοπία επάλληλα •
Γκαλερί Κρεωνίδης•
Αθήνα•
1988
Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα•
Αθήνα•
1988
Γκαλερί Μιράντα•
Ύδρα•
2022
2019
2015
2015
2012
2011
2010
2009
2007
2006
2003
2003
2000
1999
1998
1995
1993
1992
1988
1988
Κείμενο
Στην άκρη της πόλης – Στην άκρη της φύσης
Οι γυναίκες της Ηώς Αγγελή
Η Ηώ Αγγελή ζωγραφίζει τις γυναίκες της σχεδόν όπως ένα µικρό κορίτσι στολίζει τις κούκλες του. Τις ντύνει, τις τοποθετεί, τις καµαρώνει σαν µια µικρή µητέρα, και τις έχει πάντα έννοια, έστω κι από µακριά, όταν της φεύγουν για να πάνε στα νέα τους σπίτια.
Τα ρούχα τους, ζωγραφισµένα µε πινελιές ρευστές ή σβησµένες, κι από την ίδια στόφα µε τους αγρούς ολόγυρά τους, κάποιες φορές δείχνουν ολοφάνερα την άρρηκτη σχέση των γυναικών αυτών µε ένα ζωγραφικό φόντο-φύση που µέσα του σχεδόν χάνονται ή µέσα από το οποίο µόλις αναδύονται. Συχνότερα, όµως, οι γυναίκες εµφανίζονται σαν ένθετες στο φόντο αυτό, σχεδιασµένες µε πινελιές αδρές και µε σαφείς σιλουέτες, φέροντας απλώς τα σηµάδια της καταγωγής τους από ένα περιβάλλον το οποίο τούς είναι ήδη µακρινό.
Στην άκρη του αστικού αλλά και του φυσικού τοπίου, αυτές οι γυναίκες-κορίτσια µοιάζει να µας παρουσιάζουν στωικά τον απόηχο της ιστορίας τους, που διαδραµατίστηκε ερήµην τους. Άλλοτε κοιτούν κατάµατα τον κόσµο έξω από τον κόσµο τους, κι άλλοτε µοιάζει να µας αγνοούν, θεατές της ταινίας του πεπρωµένου τους, που γυρίστηκε από κάποιον άλλο.
Φιγούρες στιβαρές και συγχρόνως ντελικάτες, σαν µεγάλες κούκλες µπροστά σε ένα κουκλόσπιτο που δεν τις χωράει πια, καθισµένες ή όρθιες, µετωπικά ή ελαφρά πλάγια, αλλά σχεδόν πάντα στην κάτω δεξιά ή αριστερή άκρη της εικόνας, ζουν, φαινοµενικά, µέσα στη φύση, που –όσο τους επιτράπηκε– επέλεξαν.
Η πόλη όµως είναι εκεί, στα σύνορα, σε έναν καµπυλωτό ορίζοντα, σαν µια πολύχρωµη κορυφογραµµή που ορίζει πάντα την πάνω µεριά του πίνακα και έχει αφήσει καθαρά τα ίχνη της στα φλεγόµενα οδοφράγµατα µιας διαδήλωσης, σε ένα ξεχασµένο κάθισµα γραφείου, στα αποµεινάρια κάποιας παιδικής χαράς, στις πάνινες καρέκλες µιας αστικής ζωής, που πάνω τους οι γυναίκες αυτές κάθονται, περιµένοντας – τι; Καθεµιά τους, µε το δικό της γνώρισµα-αντικείµενο, είναι η πρωταγωνίστρια µιας ιστορίας που γρήγορα φανερώνει πως δεν πρόκειται για παραµύθι: µια κατσίκα-σκήπτρο ενός χορταρένιου βασίλειου, µια φραγκοσυκιά-βουβή φίλη, ένα ζευγάρι τραµπάλες-παιχνίδια που δεν παίχτηκαν στην ώρα τους, ένας καναπές-σωτήριο παρτέρι, µια πετονιά-νήµα της ζωής, ένα ροζ κουνέλι-πένθος για τη χαµένη τρυφερότητα.
Υπάρχει παντού σε όλα αυτά µια µεγάλη αγάπη της Ηώς Αγγελή για τα µικρά αινιγµατικά σύµβολα, που αποτελούν συγχρόνως δυνατά οπτικά σηµεία εισόδου στις εικόνες της –µαύρα πουλιά, αυτιά µίκυ µάους, γυάλες µε χρυσόψαρα, κόκκινα µαλλιά– αλλά και για τους τίτλους των έργων της, καθώς και για τις ίδιες τις λέξεις.
Αν εδώ ο κίνδυνος έρχεται ντυµένος την ίδια αγάπη που µας προκαλεί να αναρωτηθούµε ποια να ’ναι άραγε η ιστορία των γυναικών αυτών που µας διαφεύγει, τότε να σώσουν την Ηώ καταφθάνουν οι λιµνοθάλασσες των χρωµάτων της και τα λιβάδια των περίτεχνων πινελιών της, και ξεχύνονται αχόρταγα στον καµβά να πανηγυρίσουν τη χαρά τής ζωγραφικής. Στρόβιλοι πράσινης µπογιάς εισβάλλουν στα έπιπλα των κλειστοφοβικών δωµατίων και τα µεταµορφώνουν σε ανοιξιάτικες γραµµές-χωράφια, καταλύοντας την έννοια του µέσα και του έξω. Ελάχιστες καταχνιές µε πυρακτωµένα κίτρινα και κόκκινα γίνονται λαµπερά φώτα της ανάµνησης µιας νυχτερινής πόλης. Πυραµίδες-παλέτες υποδύονται τις σκηνές ενός καταυλισµού και µεταϊµπρεσιονιστικές µνήµες διώχνουν το µαύρο από τις σκιές των φυλλωµάτων και τα καλοσχεδιασµένα γυναικεία κορµιά. Στριφογυριστά σχέδια και σύννεφα χρώµατος λουλουδιάζουν τα κεφάλια των γυναικών και τα καθίσµατά τους, και ατόφιες χρωµατικές ζώνες σηµατοδοτούν την απόσταση σε περιοχές όπου ακόµα και οι δυνατές διαγώνιοι δεν δηλώνουν το βάθος αλλά επιβεβαιώνουν τη δύναµη µιας πολύβουης ζωγραφικής εικόνας που παρ’ όλα αυτά επιθυµεί να ιδωθεί µε τον τρόπο των παιδιών – από πάνω προς τα κάτω, όχι µε το µυαλό αλλά µε τα µάτια.
Η Ηώ Αγγελή είναι περήφανη για τις γιρλάντες των ασύµµετρων κτιρίων της που λαµπυρίζουν στις πάνω άκρες των έργων αυτών, αλλά η ονειρική χλωρίδα, κάτω χαµηλά, είναι ο τόπος όπου οι γυναίκες της θα ζήσουν πλέον. Χωρίς την αναµέτρηση µε τις µακρινές πολυκατοικίες, η θέα των λουλουδιών θα ήταν µόνο η υπέροχη επιφάνεια ενός παλιού τοίχου. Και χωρίς την ολάνθιστη γη, τα εργοστάσια δεν θα παρέµεναν αθώα. Η πόλη και η φύση µάλλον δεν θα συναντηθούν ξανά πια. Όμως οι θηλυκές φιγούρες που βρέθηκαν ανάµεσά τους συµφιλίωσαν τα όρια και έφεραν µια σιωπηλή αλλά βέβαιη οµορφιά.
Ελισάβετ Πλέσσα