Αλέξης Ακριθάκης

Ακριθάκης Αλέξης
© Νίκη Μαραγκού / Αρχείο Αλέξη Ακριθάκη

Γεννήθηκε το 1939 στην Αθήνα, όπου και πέθανε το 1994. Την περίοδο 1958-1960 έζησε στο Παρίσι. Παρουσίασε για πρώτη φορά έργα του σε ατομική έκθεση το 1961, στην Αθήνα. Από την αρχή της καριέρας του τον συνδέει βαθιά φιλία με κορυφαίες προσωπικότητες της διανόησης με τις οποίες και συνεργάζεται. Το 1968 μετακομίζει στο Βερολίνο με υποτροφία του γερμανικού κράτους (D.A.A.D.). Την περίοδο 1967-1984 ζούσε και εργαζόταν ανάμεσα στο Βερολίνο και στην Αθήνα, που αποτελούσε για εκείνον μόνιμη πηγή έμπνευσης. Τη δεκαετία του 1970 συνεργάζεται με τον γκαλερίστα Αλέξανδρο Ιόλα και το έργο του εκτίθεται διεθνώς. Το 1984 επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου του αποτελείται από ζωγραφική, κατασκευές, σχέδια και βιβλία, και η εκρηκτική του δημιουργικότητα εκτείνεται μέχρι και σε σχέδια επίπλων και σκηνικά.

'Εργα

Ατομικές εκθέσεις

2019

Αλέξης Ακριθάκης: Εν κινήσει. Από τη Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης Ζαχαρία Γ. Πορταλάκη Ιστορικό Μουσείο Κρήτης Ηράκλειο (επιμέλεια: Ντενίζ-Χλόη Αλεβίζου, Αγγελική Μπαλτατζή, Δέσποινα Περτσελάκη)

2018

Οι ιστορίες του Αλέξη Ακριθάκη Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων (Πάρκο Ελευθερίας) Αθήνα

2017

This Drawing Is Wrong Cask Gallery Λάρισα

2015

Παράρτημα Σχολής Καλών Τεχνών Μύκονος

2011

Kalfayan Galleries Θεσσαλονίκη

2010

Kalfayan Galleries Αθήνα

2008

Kalfayan Galleries Αθήνα

2006

A… όπως Ακριθάκης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Αθήνα

2005

Kalfayan Galleries Αθήνα

2004

Συλλογή Πορταλάκη Αθήνα

2003

Neue Nationalgalerie Βερολίνο

1998

Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Αθήνα

1997

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) Θεσσαλονίκη

1993

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα Αθήνα

1992

Τέρατα Γκαλερί Κρεωνίδης Αθήνα

1991

Μεγέθυνση Αίθουσα Τέχνης Μοιραράκη Αθήνα

1990

Τα λουλούδια μου στους αυτόχειρες φίλους μου Γκαλερί Ζαλοκώστα 7 (Γκαλερί 7) Αθήνα

1990

Χώρος Σύγχρονης Τέχνης Επίκεντρο Πάτρα

1989

Αίθουσα Τέχνης Όψις Μύκονος

1989

Γκαλερί Ιόνη Κηφισιά

1988

Σχέδια Αίθουσα Τέχνης Αθηνών Αθήνα

1987

Cirk – Collages Γκαλερί Άρτιο Αθήνα

1986

Τσίρκο Γκαλερί Άρτιο Αθήνα

1985

Οι Χαρταετοί Γκαλερί Άρτιο Αθήνα

1984

Το υδροηλεκτρικό έργο του Πολύφημου Antinor Gallery Αθήνα

1984

Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκη

1984

Epiloges Art Gallery Αθήνα

1984

Γκαλερί Άρτιο Αθήνα

1983

Karen & Jean Bernier Gallery (Bernier / Eliades Gallery) Αθήνα

1981

Karen & Jean Bernier Gallery (Bernier / Eliades Gallery) Αθήνα

1980

Γκαλερί Ιωνία Αθήνα

1980

Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης Αθήνα

1979

Collages ’79 Design Market Θεσσαλονίκη

1978

Γκαλερί Τρίτο Μάτι Αθήνα

1978

Galerie Skulima Βερολίνο

1977

Γκαλερί Ζήτα-Μι Θεσσαλονίκη

1977

Προτάσεις – Σχέδια Karen & Jean Bernier Gallery (Bernier / Eliades Gallery) Αθήνα

1974

Galerie Tanit Μόναχο

1973

Galleria Il Fauno Due Turin (σε συνεργασία με την Galleria Iolas-Galatea, Μιλάνο)

1973

Γκαλερί Κοχλίας Θεσσαλονίκη

1973

Galleria Iolas-Galatea Μιλάνο

1973

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

1972

Galerie Niepel Düsseldorf

1972

Galleria Di Leone Βενετία

1971

Alexandre Iolas Galleries Γενεύη

1971

Γκαλερί Ζήτα-Μι Θεσσαλονίκη

1971

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα (σε συνεργασία με το D.A.A.D. και τις Alexandre Iolas Galleries)

1970

Galerie Ubu Καρλσρούη

1970

Εργαστήρι Διακοσμητικών Τεχνών Αθήνα

1969

Galerie Mikro Βερολίνο

1969

Galerie Junge Generation Αμβούργο

1968

Τέμπερες και Μελάνια Goethe Institute Αθήνα (σε συνεργασία με το D.A.A.D.)

1967

Amalia Hotel Αθήνα

1967

Galerie Hammer – Europa Center Βερολίνο

1966

Γκαλερί Κλειώ Θεσσαλονίκη

1965

Γαλλικό Ινστιτούτο Αθήνα

1963

Γκαλερί Βέλτσου Θεσσαλονίκη

1961

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Νέου Ηρακλείου Νέο Ηράκλειο

Κείμενο

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 όπου και θα έλεγε κανείς πως μπορεί πια στα έργα του να δει τον Αλέξη Ακριθάκη που αναγνωρίζει, ο Ακριθάκης θα μπει στην τέχνη από τη μπροστά πόρτα σαν μια νέα πρόταση, φρέσκια και αφοπλιστικά άμεση. Στην περίπτωσή του ο όρος αυτοδίδακτος δεν σημαίνει ούτε άτυχος, ούτε απομονωμένος, ούτε ερασιτέχνης, αλλά αποφασισμένος. Η αποφασιστικότητά του, που θα συνδυαστεί με τόλμη, ανησυχία και απόλυτη ειλικρίνεια, αντηχεί σε όλο το εύρος ενός συνεπούς, πληθωρικού και πολυσχιδούς καλλιτεχνικού έργου που εκτείνεται σε τρεις δεκαετίες και διακόπτεται από τον πρόωρο θάνατο του καλλιτέχνη το 1994. Η καλλιτεχνική του έκφραση μοναδική, αντιστέκεται στην κατηγοριοποίηση φλερτάροντας συχνά με κινήματα και όρους όπως η ποπ αρτ, ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, η γεωμετρική αφαίρεση, ο νουβώ ρεαλίσμ, η αρτ ινφορμέλ, η σύγχρονή του άρτε πόβερα, χωρίς στην πραγματικότητα να χωράει σε κανένα από τα παραπάνω, με την ιδιότυπη γραφή του να διακλαδώνεται σε διαφορετικά μέσα και χειρονομίες. Σε μια προσπάθεια χοντρικού διαχωρισμού του έργου, το σύνολο του έργου του χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: τα μικρά έργα σε χαρτί, και τα μεγάλα έργα, που είναι συνήθως ζωγραφικά έργα σε καμβάδες ή ξύλα και κατασκευές κυρίως από ξύλο. Τα έργα σε χαρτί, αν και μικρότερα σε μέγεθος, θα τον απασχολήσουν και θα παράγονται συστηματικά από τον καλλιτέχνη από τη στιγμή που θα αναγνωρίσει μέσα του τον καλλιτέχνη, κάτι το οποίο και θα συμβεί ήδη στα χρόνια του σχολείου. Από τότε μέχρι το τέλος της ζωής του η χαρακτηριστική του γραφή θα αναπτυχθεί σε αμέτρητα κομμάτια χαρτί στα οποία στριφογυρίζουν τα «τσίκι-τσίκι» και εμφανίζονται καρδιές, βέλη, παράξενα δέντρα, λαβύρινθοι, βαλίτσες, δηλητηριώδη τέρατα, καΐκια, μυστήριες φιγούρες και λουλούδια σε διάφορους συνδυασμούς μαζί με μουτζούρες, κρυφά αλφάβητα και κείμενα. Η ζωγραφική του θα περάσει από τις πρώτες μεγάλες γκουάς στο χαρτί της δεκαετίας του 1960, στο λάδι και στους καμβάδες, και φυσικά στις ξύλινες κατασκευές που θα διατηρήσουν τη χαρακτηριστική μετωπικότητα των έργων του. Άμεσα, και καταπάνω στον θεατή, τα καθαρογραμμένα σχήματα και τα λαμπερά χρώματα των έργων του τοποθετούνται είτε με το πινέλο και το λάδι στο χαρτί, είτε με το καρφί και το ακρυλικό στο ξύλο, και χαράσσονται στη μνήμη έντονα και μόνιμα. Οι φόρμες, σαν ιστορίες και σαν τραγικά υποκείμενα, βρίσκονται στο έργο του Ακριθάκη σε μια βαθιά υπαρξιστική ερμηνεία της ζωγραφικής απομακρυσμένη από οποιονδήποτε ακαδημαϊσμό.

 

Αλέξιος Παπαζαχαρίας, 2019