Αγήνωρ Αστεριάδης

Αστεριάδης Αγήνωρ
© Αρχείο Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης

Ο Αγήνωρ Αστεριάδης γεννήθηκε στη Λάρισα το 1898. Σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με τον Γεώργιο Ροϊλό, τον Γεώργιο Ιακωβίδη, τον Σπύρο Βικάτο, τον Παύλο Μαθιόπουλο και τον Νικόλαο Λύτρα από το 1915 ως το 1921. Το 1925 διορίστηκε καθηγητής καλλιτεχνικών στο Γυμνάσιο Γρεβενών και από το 1931 ως το 1936 δίδαξε ελεύθερο σχέδιο στη Βιοτεχνική Εταιρεία Αθηνών. Από το 1932 ως το 1940 δίδαξε σχέδιο στο Ζάννειο Ορφανοτροφείο Πειραιώς και από το 1933 ως το 1942 στο Ελληνικό Σπίτι. Ταξίδεψε στην Ελλάδα, κυρίως τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία, και εμπνεύστηκε από τα φυσικά και αρχιτεκτονικά τοπία. Σημαντικό είναι και το χαρακτικό του έργο. Εξέδωσε πολλά λευκώματα με χαρακτικά του και τιμήθηκε με το Μέγα Βραβείο Εκδόσεων της Διεθνούς Εκθέσεως του Παρισιού (1937). Στη διάρκεια της Κατοχής, κυκλοφόρησε μονότυπα χαρακτικά με θέματα από δημοτικά τραγούδια. Ασχολήθηκε επίσης με την αγιογράφηση εκκλησιών, τον σχεδιασμό ψηφιδωτών, φορητών εικόνων και την εικονογράφηση βιβλίων (θρησκευτικά, λογοτεχνικά και σχολικά εγχειρίδια). Πέθανε στην Αθήνα το 1977.

'Εργα

Ατομικές εκθέσεις

2011

Αναδρομική έκθεση Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138) Αθήνα (επιμέλεια: Ειρήνη Οράτη)

1998

Αναδρομική έκθεση Εικαστικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας Λάρισα (επιμέλεια: Αντρέας Γιαννούτσος και Ειρήνη Οράτη)

1998

Αναδρομική έκθεση Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών Πάτρα (επιμέλεια: Ειρήνη Οράτη)

1997

Αναδρομική έκθεση Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων Αθήνα (επιμέλεια: Ειρήνη Οράτη)

1988

Αναδρομική έκθεση Αίθουσα Τέχνης Αστρολάβος Πειραιάς

1987

Αναδρομική 1927-1967 Αίθουσα Τέχνης Υάκινθος Κηφισιά

1985

Γκαλερί Ζυγός Αθήνα

1985

Αναδρομική έκθεση Αίθουσα Τέχνης Υάκινθος Κηφισιά

1984

Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα Λάρισα

1983

Γκαλερί Ζυγός Αθήνα

1981

Αναδρομική έκθεση Γκαλερί Ζυγός Αθήνα

1979

Γκαλερί Ρυθμός Λάρισα

1978

Αναδρομική έκθεση Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα Αθήνα

1976

Αναδρομική έκθεση Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Αθήνα

1974

Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα Αθήνα

1970

Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα Αθήνα

1966

Υπερωκεάνιο Ολυμπία

1966

Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας Λάρισα

1966

Λιθογραφίες, λινόλεουμ, σχέδια με γόμα, ελαιογραφίες Αίθουσα Ζαχαρίου Αθήνα

1962

Αίθουσα Σκουφά 66 Αθήνα

1961

Αναδρομική έκθεση Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο Αθήνα

1960

Δημοτική Βιβλιοθήκη Παλαμήδης Ναύπλιο

1959

Γκαλερί Ζυγός Αθήνα

1956

Αίθουσα Ροταριανών Λάρισα

1951

Αίθουσα Ζαχαρίου Αθήνα

1950

Αίθουσα Κατσιλέρου Αθήνα

1938

Αίθουσα Ελληνικού Ωδείου Βόλος

1934

Αίθουσα Σάπκα Λάρισα

1930

Αίθουσα Στρατηγοπούλου Αθήνα

1927

Αίθουσα Στρατηγοπούλου Αθήνα

1925

Αίθουσα Τσουκάτου Βόλος

1925

Αίθουσα Δημαρχείου Λάρισα

1923

Αίθουσα Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός Αθήνα

1921

Φωτογραφείο Δαφνόπουλου Λάρισα

Κείμενο

[…]

Η μαθητεία του Αστεριάδη στην ελληνική παράδοση δεν άφησε ανεπηρέαστη την προσωπικότερη εργασία του. Με αυτήν πρέπει να συνδεθεί ορισμένη τάση του ζωγράφου να διατυπώνει ιστορικά τοπία σε συνηρημένη πανοραμική άποψη, πέρα από τη στιγμιαία εντύπωση που παρέχουν από μια οπτική γωνία και έξω από κάθε αντίληψη ατμοσφαιρικής ζωγραφικής. Ο ζωγραφικός αυτός τρόπος, σύμφωνα με τον οποίο δεν αναπαριστάνεται ό,τι «φαίνεται» αλλά ό,τι «ξέρει» ο καλλιτέχνης, είναι πολύ συγγενικός με τη λαϊκή αντίληψη και καμμιά φορά την παιδική καλλιτεχνική έκφραση. Εντούτοις, ο Αστεριάδης δεν κυνηγά με τον τρόπο αυτό εύκολες γραφικότητες και αφέλειες, αλλά προσπαθεί να δημιουργήσει συνθέσεις που μπορούν να απλωθούν σε τοίχο και να κρατήσουν στερεά. Ο Αστεριάδης για να κάνει ζωγραφική χρειάζεται ακόμα το θέαμα που του παρέχει η φύση.

[…]

 

Μανόλης Χατζηδάκης

* Απόσπασμα από το περιοδικό «Ζυγός», τεύχος 50, Ιανουάριος 1960.