Μαρία Χατζηανδρέου

Χατζηανδρέου Μαρία

Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο της Κρήτης. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. (1979-1984) με καθηγητές τον Δημήτρη Μυταρά και τον Παναγιώτη Τέτση και αποφοίτησε με άριστα. Έργα της υπάρχουν στις συλλογές του Μουσείου Βορρέ, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης στο Ρέθυμνο, στη Συλλογή Αντώνη και Άζιας Χατζηϊωάννου, καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι και το Εδιμβούργο. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

'Εργα

Για την τέχνη και για την τέχνη της: Μαρία Χατζηανδρέου

Η ζωγράφος Μαρία Χατζηανδρέου συνοψίζει τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις της στην ειλικρίνεια, τη σαφήνεια και την υπέρβαση από την παραστατικότητα προς μια άλλη διάσταση, πέρα από τον κόσμο των φαινομένων. Εξομολογείται ότι στην τέχνη, γενικότερα, αναζητεί την ένωση σύνθεσης και νοήματος που δημιουργεί το αίσθημα της πνευματικής πληρότητας. Μιλά για τη θέση που πιστεύει ότι έχει η ζωγραφική της μέσα στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου και τα κοινά σημεία της με τους άλλους καλλιτέχνες της συλλογής. Αναφέρεται, τέλος, στη διαδικασία την οποία ακολούθησε για τη δημιουργία του έργου της Ελένη, που βρίσκεται στη συλλογή, και εξηγεί πως ο απώτερος στόχος του, όπως και κάθε έργου της, είναι η συγκίνηση.

Ατομικές εκθέσεις

2019

Διαφάνειες Γκαλερί 7 Αθήνα

2017

Ζωγραφική 2015-2017 Γκαλερί 7 Αθήνα

2012

Σχέδια 2008-2011 Γκαλερί 7 Αθήνα

2012

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης Ρέθυμνο

2004

Γκαλερί Δίμιτο Ρέθυμνο

1993

Γκαλερί 7 Αθήνα

1993

Γκαλερί Δίμιτο Ρέθυμνο

1992

Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη Χανιά

1991

Γκαλερί Άποψη Αθήνα

1991

Γκαλερί Δίμιτο Ρέθυμνο

1988

Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο Ώρα Αθήνα

Κείμενο

Η Μαρία Χατζηανδρέου δουλεύει πειθαρχημένα και οι πίνακές της διακρίνονται για την αυστηρή τους σύνθεση και την ιδιαίτερη χρήση του φωτός που θα μπορούσε να θυμίσει ακόμα και Βερμέερ, τον μεγάλο Ολλανδό ζωγράφο.

Ο ρεαλισμός δεν είναι εύκολη υπόθεση, ειδικά στην περίοδο που διανύουμε. Μια περίοδο όπου έχουμε μάθει να βλέπουμε και να κάνουμε τα πάντα χωρίς να επιλέγουμε τι μας αρέσει για να το ακολουθήσουμε και να το υποστηρίξουμε. Η επιλογή της Μαρίας, λοιπόν, για ρεαλισμό δείχνει γενναιότητα. Και δεν επιλέγει οποιονδήποτε ρεαλισμό. Δεν επιλέγει τον φωτορεαλισμό και τη λεπτομερή πιστή απόδοση της πραγματικότητας. Τα φωτεινά πρόσωπα που ξεπηδούν μέσα από το μαύρο φόντο, φανερώνουν το ανθρώπινο πνεύμα και το φως της ψυχής. Και γίνονται με απόλυτη γνώση της τεχνικής που γνωρίζουν όσοι είναι πραγματικοί ζωγράφοι. Η πάλη με το φως και το σκοτάδι που παρατηρούμε στα έργα της δεν μαρτυρά όμως μόνο άψογη τεχνική αλλά και τη μάχη του ίδιου του ανθρώπου με τη φωτεινή και τη σκοτεινή του πλευρά. Οι άνθρωποί της στέκονται απέναντί μας με ειλικρίνεια, σαν μπροστά στον καθρέφτη τους και μας φανερώνουν την αλήθεια της ψυχής τους. Τους ειλικρινείς τους εαυτούς, που κάτι εκφράζουν, κάτι υπονοούν, κάτι κρύβουν και ζητούν να το ανακαλύψουμε. Η στάσεις των σωμάτων και η έκφραση των ματιών δείχνουν τις διαφορετικές προσωπικότητες του καθενός, άλλοτε με την αυτοπεποίθηση, άλλοτε με τη ντροπαλότητα, άλλοτε με τη χαρά και με τη θλίψη τους. Οι προσωπογραφίες της Μαρίας Χατζηανδρέου είναι ρεαλιστικές μιας και θέλουν να απεικονίσουν τον άνθρωπο και τη ζωή όπως είναι, χωρίς να πουν ψέματα στη συνείδησή μας. Διαθέτουν όμως και το ζωγραφικό κομμάτι εκείνο που είναι ικανό να περιγράψει τη μαγεία στην καθημερινότητα. Δηλαδή, το ίδιο το μυστήριο της ζωής.

 

Ήρα Παπαποστόλου
Κριτικός και ιστορικός τέχνης 
Νοέμβριος 2017