Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958 και φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1977-1982), όπου σπούδασε Ζωγραφική με τον Παναγιώτη Τέτση και Ψηφιδωτό με τον Γιάννη Κολέφα. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Κίνα (Ακαδημία Καλών Τεχνών της Hangzhou, 1983-1985) με κρατική υποτροφία, ειδικευόμενη στις τεχνικές της παραδοσιακής κινεζικής ζωγραφικής και στην καλλιγραφία. Η πρώτη της ατομική έκθεση πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο. Παράλληλα με τη ζωγραφική εικονογραφεί εκδόσεις και σχεδιάζει εξώφυλλα βιβλίων. Έργα της βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Μαρία Γιαννακάκη
'Εργα
Για την τέχνη και για την τέχνη της: Μαρία Γιαννακάκη
Η ζωγράφος Μαρία Γιαννακάκη μιλά για την τέχνη σαν φως και σαν ένα μονοπάτι που ακολουθεί ο κάθε καλλιτέχνης χωριστά. Υπογραμμίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ανθρώπινης παρουσίας στις δικές της εικόνες και αναφέρεται στις επιρροές της από την κινέζικη ζωγραφική και φιλοσοφία, αναλύοντας τον ρόλο του σχεδίου και της γραφής στα έργα της. Επισημαίνει ότι τα βασικά ζητήματα που την απασχολούν είναι η μνήμη, το κενό και η σχέση τυχαίου και συνειδητού. Αναπτύσσοντας την οπτική της για τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, σχολιάζει το έργο της Η αμυγδαλιά και το παιχνίδι ανάμεσα στο κυρίως θέμα και στα δευτερεύοντα στοιχεία της σύνθεσης.
Ατομικές εκθέσεις
2023
Touching Distance •
Stand in Line•
Λευκωσία•
2021
Summer Blue •
Poseidon Art Gallery•
Λήμνος•
2020
Άνοιξη τον Χειμώνα •
Γκαλερί Σκουφά•
Αθήνα•
2018
Αίθουσα Σύγχρονης Τέχνης Alma•
Τρίκαλα•
2017
i-D ProjectArt•
Αθήνα•
2017
Αίθουσα Τέχνης Οιωνός•
Καρδίτσα•
2016
Mare Monstrum •
Γκαλερί Σκουφά•
Αθήνα•
(επιμέλεια: Ελισάβετ Πλέσσα)•
2014
Alpha C.K. Art Gallery•
Λευκωσία•
2013
Αίθουσα Τέχνης Τεχνοχώρος•
Αθήνα•
2013
Γκαλερί TinT•
Θεσσαλονίκη•
2013
Αίθουσα Τέχνης Οιωνός•
Καρδίτσα•
2011
Γκαλερί TinT•
Θεσσαλονίκη•
2010
Galerie Theorema•
Βρυξέλλες•
2009
Galerie Aliquando•
Παρίσι•
2008
Φεστιβάλ Festam•
Τουλούζη•
2007
Γκαλερί TinT•
Θεσσαλονίκη•
2007
Galerie Aliquando•
Παρίσι•
2007
Αίθουσα Τέχνης Οιωνός•
Καρδίτσα•
2006
Γκαλερί Νέες Μορφές•
Αθήνα•
2003
Γκαλερί TinT•
Θεσσαλονίκη•
2002
Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη•
Χανιά•
2002
Χώρος Τέχνης Αριάδνη•
Ηράκλειο•
2000
Γκαλερί Νέες Μορφές•
Αθήνα•
2000
Γκαλερί TinT•
Θεσσαλονίκη•
1997
Αίθουσα Τέχνης Τερρακόττα (Γκαλερί TinT)•
Θεσσαλονίκη•
1996
Γκαλερί Νέες Μορφές•
Αθήνα•
1995
Αίθουσα Τέχνης Τερρακόττα (Γκαλερί TinT)•
Θεσσαλονίκη•
1995
Χώρος Τέχνης Αριάδνη•
Ηράκλειο•
1995
Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη•
Χανιά•
1992
Αίθουσα Τέχνης Αστρολάβος•
Πειραιάς•
1992
Χώρος Τέχνης Αριάδνη•
Ηράκλειο•
1991
Γκαλερί Νέες Μορφές•
Αθήνα•
1990
Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη•
Χανιά•
1989
Γκαλερί Χρυσόθεμις•
Αθήνα•
1987
Γκαλερί Νέες Μορφές•
Αθήνα•
1986
Beijing Artists’ Gallery•
Πεκίνο•
2023
2021
2020
2018
2017
2017
2016
2014
2013
2013
2013
2011
2010
2009
2008
2007
2007
2007
2006
2003
2002
2002
2000
2000
1997
1996
1995
1995
1995
1992
1992
1991
1990
1989
1987
1986
Κείμενο
Η σχεδία της ζωγραφικής
Η απόπειρα ενός καλλιτέχνη να αναφερθεί μέσα από τα έργα του στην τραγικότητα μιας επώδυνης επικαιρότητας ενέχει πολλούς κινδύνους. Μεγαλύτερος από όλους δεν είναι να θεωρηθεί το εγχείρημά του μέσο εκμετάλλευσης της σχετικής δημοσιότητας, αλλά η τυχόν αδυναμία του να μεταμορφώσει το πραγματικό γεγονός, στο οποίο αναφέρεται, σε αυτόφωτο καλλιτεχνικό δημιούργημα.
Η εμβληματική πλέον εικόνα των προσφύγων στις λέμβους, το ανθρώπινο σύμπλεγμα που αιωρείται στο έλεος του νερού, στάθηκε η οδυνηρή αφορμή της πραγματικότητας για τη δημιουργία των τωρινών έργων της Μαρίας Γιαννακάκη, από το περασμένο καλοκαίρι μέχρι σήμερα.
Τη ζωγραφική συμπαράσταση η Γιαννακάκη τη βρήκε σε δύο μνημειακά έργα που πραγματεύτηκαν τον 19ο αιώνα το ίδιο θέμα, την απόγνωση των ανθρώπων στη θάλασσα: «Η Σχεδία της Μέδουσας» (1819) του Ζερικώ και «Το ναυάγιο του Δον Ζουάν» (1840) από τον Ντελακρουά. Το έργο του Ζερικώ απεικονίζει τη σχεδία με τους ναυαγούς της φρεγάτας «Μέδουσα» που βυθίστηκε στις ακτές της Σενεγάλης το 1816: οι διαγώνιοι των κορμιών και των σχοινιών σχηματίζουν ένα τρίγωνο συνθετικής αγωνίας, το οποίο κορυφώνεται στη μοναδική μορφή που γνέφει όρθια προς ένα μακρινό περαστικό πλοίο. Το έργο του Ντελακρουά, με σαφείς αναφορές στον προγενέστερο πίνακα του Ζερικώ, αφορά το ναυάγιο του Δον Ζουάν και των συντρόφων του, εμπνευσμένο από το ομώνυμο ποίημα του Λόρδου Βύρωνα: η σχεδόν παράλληλη θέση της βάρκας με τον ορίζοντα μοιάζει να ξεβράζει προς το μέρος μας τους ναυαγούς τη στιγμή του κλήρου που θα δείξει ποιος θα γίνει βορά των συντρόφων του, δημιουργώντας την αίσθηση μιας αδιέξοδης στασιμότητας.
Ανάμεσα στους δύο αυτούς πίνακες πλανώνται με τρόπο δραματικό η ελπίδα της διάσωσης και η εγκατάλειψη της ανθρώπινης μορφής στο άγνωστο – το ίδιο εκκρεμές στο οποίο τοποθέτησε και η Γιαννακάκη το σύνολο της τωρινής δουλειάς της. Αποδίδοντας ζωγραφικό φόρο τιμής στους δύο μεγάλους του παρελθόντος, τιμά μέσα από το δικό της ζωγραφικό ιδίωμα εκείνους που βρίσκονται σήμερα αβοήθητοι στο νερό. Υπό το λογοπαίγνιο του τίτλου της έκθεσης, mare nοstrum – mare monstrum, τα έργα της Γιαννακάκη αφορούν την αποτρόπαια πραγματικότητα της Μεσογείου που δεν αποτελεί πια μια κοινή, μεγάλη αγκαλιά.
Η γνωστή αγάπη της Γιαννακάκη για την ανατολική αίσθηση του γραφισμού στο χαρτί και στο ρυζόχαρτο, μαζί με τη δυτική ένταση της αυτονομίας του χρώματος, δημιουργούν σύνολα σφιχτοδεμένων ανθρώπινων μορφών που αιωρούνται με εμπιστοσύνη σε θάλασσες εγκατάλειψης από πρωσικό μπλε. Ο αποκομμένος χώρος και η απουσία συγκεκριμένου χρόνου στη ζωγραφική της αποτελούν εδώ το φυσικό πεδίο στο οποίο πρωταγωνιστούν και πάλι τα παιδιά, βασικό στοιχείο της εικονογραφίας της Γιαννακάκη. Με σωσίβια από φανταχτερό κόκκινο, οι παιδικές μορφές κατορθώνουν να επιβιώσουν από το αδυσώπητο νερό που σχηματίζουν κυματισμοί σινοϊαπωνικής προέλευσης και τυλίγονται σε αλουμινοκουβέρτες από φύλλο χρυσού – πολύτιμες εικόνες μικρών αγίων.
Η Γιαννακάκη ζωγραφίζει διχασμένη ανάμεσα στην αυτάρκεια του σχεδίου και την εκφραστικότητα του χρώματος που τη μαγεύει. Επιφυλάσσει την ακρίβεια του ρεαλισμού για τα πρόσωπα των μορφών της, που προβάλλουν μέσα από αύρες ανεικονικής ζωγραφικότητας, ενώ, κάποιες φορές, διάφανες φιγούρες από αέρινες γραμμές δίπλα σε γεμάτες μορφές μοιάζουν με αλλόκοσμους παραστάτες τους. Οι εκρήξεις του μελανιού και οι πιτσιλιές της ακουαρέλας δεν «σημαίνουν», όμως σηματοδοτούν με τη συμπεριφορά τους τη ζωγραφική ένταση της εικόνας, η οποία ταυτίζεται εδώ με το φοβερό περιεχόμενό της. Ανθρώπινα κεφάλια γερμένα πίσω, στόματα μισάνοιχτα, μορφές που στρέφονται στον ουρανό, ζωγραφίζονται με εξαίσια χρώματα και ανέμελα σχέδια πάνω σε μεταξωτές στόφες και χειροποίητα χαρτιά, που ντύνουν βαρύτιμο το δράμα που αποτυπώνουν. Γεννιέται έτσι η ένταση ενός ποιητικού παράδοξου που διαπνέει τα έργα αυτά – η ομορφιά που αντιμάχεται το αντικείμενό της. Οι εικόνες της «Mare Monstrum» εναντιώνονται στην τραγικότητα του θέματος που πραγματεύονται αφιερώνοντας στον ανθρώπινο πόνο τη ζωγραφική ομορφιά.
Η Γιαννακάκη δεν αφηγείται – περιγράφει. Κι αυτό είναι μια ιδιότητα της φωτογραφίας, από την οποία αντλεί συνειδητά τον αποσπασματικό χαρακτήρα των έργων της, που μοιάζει να αποτελούνται από σκόρπιες μνήμες ονείρων. Η ερειπιώδης προσέγγιση της εικόνας που αναγνώρισε στη σινοϊαπωνική ζωγραφική συμπορεύεται στη δουλειά της με την αισθητική του ημιτελούς: οι συνθέσεις της συλλαμβάνονται και εκτελούνται τοπικά, από τον σχηματισμό ενός προσώπου και τον επεκτατισμό μιας κηλίδας χρώματος. Έτσι ενισχύεται η κυριαρχία του κενού στην επιφάνεια του έργου και αναδεικνύεται αναπάντεχα ό,τι κατορθώνει να επιβιώσει. Καταρρακωμένα σώματα ανυψώνονται φωτισμένα από ψηλά και περιγράμματα βασανισμένων μορφών γίνονται γλυπτά αξεχώριστων ανθρώπινων βράχων πάνω στον άδειο θαλασσινό ορίζοντα. Αποδίδεται εδώ μια μεγαλειώδης μνημειακότητα, η οποία εντούτοις αυτοαναιρείται μπροστά στην όψη ενός ημίγυμνου παιδικού κορμού που θρηνείται από το παραλήρημα γραμμών και χρωμάτων ενός ζωγραφικού βυθού.
Τα τωρινά έργα της Μαρίας Γιαννακάκη δεν συνιστούν μια πολιτική ή ανθρωπιστική δήλωση αλλά μια βαθιά ζωγραφική πράξη, η οποία έχει τη δύναμη να συνταράξει εντός του ζωγραφικού μέσου –με συγκίνηση αισθητική, όχι συναισθηματική– τον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει στη θέα των προσφύγων στη θάλασσα.
Η Γιαννακάκη δεν συγκρούεται – συμπονά. Με όπλο, το μοναδικό της όπλο, μια αυτόνομη καλλιτεχνική πρόταση. Τα έργα στη «Mare Monstrum» κατορθώνουν να διασώζουν το μεγαλείο της ανθρώπινης αξιοπρέπειας μέσα από την εικόνα μιας απάνθρωπης πραγματικότητας. Η σχεδία της Μαρίας είναι η ζωγραφική της.
Ελισάβετ Πλέσσα