Μαρία Γιαννακάκη

Γιαννακάκη Μαρία
© Λεωνίδας Δημακόπουλος

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958 και φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1977-1982), όπου σπούδασε Ζωγραφική με τον Παναγιώτη Τέτση και Ψηφιδωτό με τον Γιάννη Κολέφα. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Κίνα (Ακαδημία Καλών Τεχνών της Hangzhou, 1983-1985) με κρατική υποτροφία, ειδικευόμενη στις τεχνικές της παραδοσιακής κινεζικής ζωγραφικής και στην καλλιγραφία. Η πρώτη της ατομική έκθεση πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο. Παράλληλα με τη ζωγραφική εικονογραφεί εκδόσεις και σχεδιάζει εξώφυλλα βιβλίων. Έργα της βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

'Εργα

Για την τέχνη και για την τέχνη της: Μαρία Γιαννακάκη

Η ζωγράφος Μαρία Γιαννακάκη μιλά για την τέχνη σαν φως και σαν ένα μονοπάτι που ακολουθεί ο κάθε καλλιτέχνης χωριστά. Υπογραμμίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ανθρώπινης παρουσίας στις δικές της εικόνες και αναφέρεται στις επιρροές της από την κινέζικη ζωγραφική και φιλοσοφία, αναλύοντας τον ρόλο του σχεδίου και της γραφής στα έργα της. Επισημαίνει ότι τα βασικά ζητήματα που την απασχολούν είναι η μνήμη, το κενό και η σχέση τυχαίου και συνειδητού. Αναπτύσσοντας την οπτική της για τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, σχολιάζει το έργο της Η αμυγδαλιά και το παιχνίδι ανάμεσα στο κυρίως θέμα και στα δευτερεύοντα στοιχεία της σύνθεσης.

Ατομικές εκθέσεις

2023

Touching Distance Stand in Line Λευκωσία

2021

Summer Blue Poseidon Art Gallery Λήμνος

2020

Άνοιξη τον Χειμώνα Γκαλερί Σκουφά Αθήνα

2018

Αίθουσα Σύγχρονης Τέχνης Alma Τρίκαλα

2017

i-D ProjectArt Αθήνα

2017

Αίθουσα Τέχνης Οιωνός Καρδίτσα

2016

Mare Monstrum Γκαλερί Σκουφά Αθήνα (επιμέλεια: Ελισάβετ Πλέσσα)

2014

Alpha C.K. Art Gallery Λευκωσία

2013

Αίθουσα Τέχνης Τεχνοχώρος Αθήνα

2013

Γκαλερί TinT Θεσσαλονίκη

2013

Αίθουσα Τέχνης Οιωνός Καρδίτσα

2011

Γκαλερί TinT Θεσσαλονίκη

2010

Galerie Theorema Βρυξέλλες

2009

Galerie Aliquando Παρίσι

2008

Φεστιβάλ Festam Τουλούζη

2007

Γκαλερί TinT Θεσσαλονίκη

2007

Galerie Aliquando Παρίσι

2007

Αίθουσα Τέχνης Οιωνός Καρδίτσα

2006

Γκαλερί Νέες Μορφές Αθήνα

2003

Γκαλερί TinT Θεσσαλονίκη

2002

Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη Χανιά

2002

Χώρος Τέχνης Αριάδνη Ηράκλειο

2000

Γκαλερί Νέες Μορφές Αθήνα

2000

Γκαλερί TinT Θεσσαλονίκη

1997

Αίθουσα Τέχνης Τερρακόττα (Γκαλερί TinT) Θεσσαλονίκη

1996

Γκαλερί Νέες Μορφές Αθήνα

1995

Αίθουσα Τέχνης Τερρακόττα (Γκαλερί TinT) Θεσσαλονίκη

1995

Χώρος Τέχνης Αριάδνη Ηράκλειο

1995

Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη Χανιά

1992

Αίθουσα Τέχνης Αστρολάβος Πειραιάς

1992

Χώρος Τέχνης Αριάδνη Ηράκλειο

1991

Γκαλερί Νέες Μορφές Αθήνα

1990

Αίθουσα Τέχνης Β. Μυλωνογιάννη Χανιά

1989

Γκαλερί Χρυσόθεμις Αθήνα

1987

Γκαλερί Νέες Μορφές Αθήνα

1986

Beijing Artists’ Gallery Πεκίνο

Κείμενο

Η σχεδία της ζωγραφικής

Η απόπειρα ενός καλλιτέχνη να αναφερθεί μέσα από τα έργα του στην τραγικότητα μιας επώδυνης επικαιρότητας ενέχει πολλούς κινδύνους. Μεγαλύτερος από όλους δεν είναι να θεωρηθεί το εγχείρημά του μέσο εκμετάλλευσης της σχετικής δημοσιότητας, αλλά η τυχόν αδυναμία του να μεταμορφώσει το πραγματικό γεγονός, στο οποίο αναφέρεται, σε αυτόφωτο καλλιτεχνικό δημιούργημα.

Η εμβληματική πλέον εικόνα των προσφύγων στις λέμβους, το ανθρώπινο σύμπλεγμα που αιωρείται στο έλεος του νερού, στάθηκε η οδυνηρή αφορμή της πραγματικότητας για τη δημιουργία των τωρινών έργων της Μαρίας Γιαννακάκη, από το περασμένο καλοκαίρι μέχρι σήμερα.

Τη ζωγραφική συμπαράσταση η Γιαννακάκη τη βρήκε σε δύο μνημειακά έργα που πραγματεύτηκαν τον 19ο αιώνα το ίδιο θέμα, την απόγνωση των ανθρώπων στη θάλασσα: «Η Σχεδία της Μέδουσας» (1819) του Ζερικώ και «Το ναυάγιο του Δον Ζουάν» (1840) από τον Ντελακρουά. Το έργο του Ζερικώ απεικονίζει τη σχεδία με τους ναυαγούς της φρεγάτας «Μέδουσα» που βυθίστηκε στις ακτές της Σενεγάλης το 1816: οι διαγώνιοι των κορμιών και των σχοινιών σχηματίζουν ένα τρίγωνο συνθετικής αγωνίας, το οποίο κορυφώνεται στη μοναδική μορφή που γνέφει όρθια προς ένα μακρινό περαστικό πλοίο. Το έργο του Ντελακρουά, με σαφείς αναφορές στον προγενέστερο πίνακα του Ζερικώ, αφορά το ναυάγιο του Δον Ζουάν και των συντρόφων του, εμπνευσμένο από το ομώνυμο ποίημα του Λόρδου Βύρωνα: η σχεδόν παράλληλη θέση της βάρκας με τον ορίζοντα μοιάζει να ξεβράζει προς το μέρος μας τους ναυαγούς τη στιγμή του κλήρου που θα δείξει ποιος θα γίνει βορά των συντρόφων του, δημιουργώντας την αίσθηση μιας αδιέξοδης στασιμότητας.

Ανάμεσα στους δύο αυτούς πίνακες πλανώνται με τρόπο δραματικό η ελπίδα της διάσωσης και η εγκατάλειψη της ανθρώπινης μορφής στο άγνωστο – το ίδιο εκκρεμές στο οποίο τοποθέτησε και η Γιαννακάκη το σύνολο της τωρινής δουλειάς της. Αποδίδοντας ζωγραφικό φόρο τιμής στους δύο μεγάλους του παρελθόντος, τιμά μέσα από το δικό της ζωγραφικό ιδίωμα εκείνους που βρίσκονται σήμερα αβοήθητοι στο νερό. Υπό το λογοπαίγνιο του τίτλου της έκθεσης, mare nοstrum  mare monstrum, τα έργα της Γιαννακάκη αφορούν την αποτρόπαια πραγματικότητα της Μεσογείου που δεν αποτελεί πια μια κοινή, μεγάλη αγκαλιά.

Η γνωστή αγάπη της Γιαννακάκη για την ανατολική αίσθηση του γραφισμού στο χαρτί και στο ρυζόχαρτο, μαζί με τη δυτική ένταση της αυτονομίας του χρώματος, δημιουργούν σύνολα σφιχτοδεμένων ανθρώπινων μορφών που αιωρούνται με εμπιστοσύνη σε θάλασσες εγκατάλειψης από πρωσικό μπλε. Ο αποκομμένος χώρος και η απουσία συγκεκριμένου χρόνου στη ζωγραφική της αποτελούν εδώ το φυσικό πεδίο στο οποίο πρωταγωνιστούν και πάλι τα παιδιά, βασικό στοιχείο της εικονογραφίας της Γιαννακάκη. Με σωσίβια από φανταχτερό κόκκινο, οι παιδικές μορφές κατορθώνουν να επιβιώσουν από το αδυσώπητο νερό που σχηματίζουν κυματισμοί σινοϊαπωνικής προέλευσης και τυλίγονται σε αλουμινοκουβέρτες από φύλλο χρυσού – πολύτιμες εικόνες μικρών αγίων.

Η Γιαννακάκη ζωγραφίζει διχασμένη ανάμεσα στην αυτάρκεια του σχεδίου και την εκφραστικότητα του χρώματος που τη μαγεύει. Επιφυλάσσει την ακρίβεια του ρεαλισμού για τα πρόσωπα των μορφών της, που προβάλλουν μέσα από αύρες ανεικονικής ζωγραφικότητας, ενώ, κάποιες φορές, διάφανες φιγούρες από αέρινες γραμμές δίπλα σε γεμάτες μορφές μοιάζουν με αλλόκοσμους παραστάτες τους. Οι εκρήξεις του μελανιού και οι πιτσιλιές της ακουαρέλας δεν «σημαίνουν», όμως σηματοδοτούν με τη συμπεριφορά τους τη ζωγραφική ένταση της εικόνας, η οποία ταυτίζεται εδώ με το φοβερό περιεχόμενό της. Ανθρώπινα κεφάλια γερμένα πίσω, στόματα μισάνοιχτα, μορφές που στρέφονται στον ουρανό, ζωγραφίζονται με εξαίσια χρώματα και ανέμελα σχέδια πάνω σε μεταξωτές στόφες και χειροποίητα χαρτιά, που ντύνουν βαρύτιμο το δράμα που αποτυπώνουν. Γεννιέται έτσι η ένταση ενός ποιητικού παράδοξου που διαπνέει τα έργα αυτά – η ομορφιά που αντιμάχεται το αντικείμενό της. Οι εικόνες της «Mare Monstrum» εναντιώνονται στην τραγικότητα του θέματος που πραγματεύονται αφιερώνοντας στον ανθρώπινο πόνο τη ζωγραφική ομορφιά.

Η Γιαννακάκη δεν αφηγείται – περιγράφει. Κι αυτό είναι μια ιδιότητα της φωτογραφίας, από την οποία αντλεί συνειδητά τον αποσπασματικό χαρακτήρα των έργων της, που μοιάζει να αποτελούνται από σκόρπιες μνήμες ονείρων. Η ερειπιώδης προσέγγιση της εικόνας που αναγνώρισε στη σινοϊαπωνική ζωγραφική συμπορεύεται στη δουλειά της με την αισθητική του ημιτελούς: οι συνθέσεις της συλλαμβάνονται και εκτελούνται τοπικά, από τον σχηματισμό ενός προσώπου και τον επεκτατισμό μιας κηλίδας χρώματος. Έτσι ενισχύεται η κυριαρχία του κενού στην επιφάνεια του έργου και αναδεικνύεται αναπάντεχα ό,τι κατορθώνει να επιβιώσει. Καταρρακωμένα σώματα ανυψώνονται φωτισμένα από ψηλά και περιγράμματα βασανισμένων μορφών γίνονται γλυπτά αξεχώριστων ανθρώπινων βράχων πάνω στον άδειο θαλασσινό ορίζοντα. Αποδίδεται εδώ μια μεγαλειώδης μνημειακότητα, η οποία εντούτοις αυτοαναιρείται μπροστά στην όψη ενός ημίγυμνου παιδικού κορμού που θρηνείται από το παραλήρημα γραμμών και χρωμάτων ενός ζωγραφικού βυθού.

Τα τωρινά έργα της Μαρίας Γιαννακάκη δεν συνιστούν μια πολιτική ή ανθρωπιστική δήλωση αλλά μια βαθιά ζωγραφική πράξη, η οποία έχει τη δύναμη να συνταράξει εντός του ζωγραφικού μέσου –με συγκίνηση αισθητική, όχι συναισθηματική– τον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει στη θέα των προσφύγων στη θάλασσα.

Η Γιαννακάκη δεν συγκρούεται – συμπονά. Με όπλο, το μοναδικό της όπλο, μια αυτόνομη καλλιτεχνική πρόταση. Τα έργα στη «Mare Monstrum» κατορθώνουν να διασώζουν το μεγαλείο της ανθρώπινης αξιοπρέπειας μέσα από την εικόνα μιας απάνθρωπης πραγματικότητας. Η σχεδία της Μαρίας είναι η ζωγραφική της.

 

Ελισάβετ Πλέσσα
* Από τον κατάλογο της έκθεσης της Μαρίας Γιαννακάκη «Mare Monstrum», Γκαλερί Σκουφά, Αθήνα, 2016.