Γεννήθηκε το 1951 στην Αθήνα. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1977-1981). Συνέχισε τις σπουδές της στην École nationale supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι, µε καθηγητή τον Leonardo Cremonini μέχρι το 1986. Από το 1987 μέχρι το 1988 έζησε μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο θέατρο στο Παρίσι, το Vieux Colombier, ζωγραφίζοντας έργα με θέμα το εσωτερικό του θεάτρου, τα οποία εξέθεσε στην Αθήνα το 1988, μαζί με απόψεις ενός ερειπωμένου σταθμού του μετρό. Το 1990 εκπροσώπησε την Γκαλερί Berggruen στο Salon de mars στο Παρίσι. Την περίοδο 1990-1993 ζωγράφισε τοπία στη Νότια Γαλλία, αμπελώνες και ορυζώνες στο Bordeaux και στην Arles. Έργα της βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, στο Μέγαρο Μαξίµου, στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στη Δημοτική Πινακοθήκη Αγρινίου, στην Τράπεζα της Ελλάδος, στην Εθνική Τράπεζα, στη Συλλογή της Alpha Bank, στη Γενική Τράπεζα (Τράπεζα Πειραιώς), στo Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας, στη Βουλή των Ελλήνων, στο Ίδρυµα Colas στο Παρίσι, καθώς και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, σε άλλες χώρες της Ευρώπης, στον Καναδά και στην Αυστραλία. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Ειρήνη Ηλιοπούλου

Ατομικές εκθέσεις
2025
Η κοινωνία της Μπέλλας και του Χάρη: Μια φάρμα •
Γκαλερί Σκουφά•
Αθήνα•
2021
Τόποι Επιθυμίας •
Γκαλερί Σκουφά•
Αθήνα•
2019
Ερωτικά •
Gallery Genesis•
Αθήνα•
2017
Δάσος της βροχής •
Art Athina•
Αθήνα•
Αίθουσα Τέχνης Καπλανών 5•
2015
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
2011
Escapades •
Γκαλερί Lefor Openo•
Παρίσι•
2009
Μικροί τροπικοί •
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
2006
Γκαλερί Lefor Openo•
Παρίσι•
2004
Art Gallery L.S.•
Elounda Mare, Κρήτη•
2004
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
2000
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
1999
Γκαλερί Πολύεδρο•
Πάτρα•
1996
Γκαλερί Flak•
Παρίσι•
1995
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
1993
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών•
Αθήνα•
1990
Salon de mars•
Παρίσι•
Berggruen Gallery•
1990
Αίθουσα Τέχνης Αστρολάβος•
Πειραιάς•
1988
Titanium Gallery (Titanium Yiayiannos Gallery)•
Αθήνα•
1986
Galerie Étienne de Causans•
Παρίσι•
2025
2021
2019
2017
2015
2011
2009
2006
2004
2004
2000
1999
1996
1995
1993
1990
1990
1988
1986
Κείμενο
Ο έρωτας της ζωγραφικής και η ζωγραφική του έρωτα
«Ερωτική πράξη! Μοιάζει άλλωστε η ζωγραφική με την ερωτική πράξη όσον αφορά τη μέγιστη ένταση στην οποία βρίσκεσαι και νιώθεις για τον άλλον ή για το άλλο, δηλαδή το έργο που έχεις απέναντί σου! Η ένταση της επιθυμίας στη ζωγραφική ξεπηδάει απρόσκλητα από τις χαραμάδες των αντιθέσεων, τα σβησίματα, τις ανατροπές, τις διορθώσεις και τις επαναλήψεις». Αυτά έγραφε η Ειρήνη σε ένα σημείωμα που μου ενεχυρίασε στο περιθώριο της πρώτης συνέντευξης που κάναμε με αφορμή την έκθεσή της «Mare Mineralis». Αλλά αυτός ο παραλληλισμός μεταπήδησε με την αξία του από το «περιθώριο» του μονόστηλου στον κεντρικό τίτλο του κομματιού που δημοσιεύτηκε στο «Βήμα» της Κυριακής 8 Μαρτίου 2015: «Η ζωγραφική μοιάζει με την ερωτική πράξη»…
Ο τίτλος λεξικοποιούσε τη διάχυτη αίσθηση που με τύλιγε όλο και πιο έντονα, όσο βρισκόμουν στο εργαστήριο της Ειρήνης, ότι εδώ ολοκληρώνεται ένας έρωτας με τη ζωγραφική. Αγνοούσα, βεβαίως, ότι δίπλα μου, στα μυστικά και απόρρητα μπλοκ του 2014, υπήρχε και η ζωγραφική του έρωτα. Αργότερα, όταν κέρδισα την εμπιστοσύνη να γίνω ένας από τους ελάχιστους κοινωνούς των ερωτικών σχεδίων της Ειρήνης, έμεινα μετέωρος μεταξύ των δύο πολύ ισχυρών προκλήσεων, προς το φύλο μου και προς την αισθητική μου. Ποιο βάραινε περισσότερο; Η φύση μου ή η ζωγραφική;
Στα ζωγραφισμένα μόνο με μολύβι αρχικά σχέδια, η ερωτική ένταση εκδηλωνόταν με απόλυτη διαύγεια, με τη δύναμη της γραμμής, αφήνοντας ελεύθερη τη φύση να επιβληθεί στη ζωγραφική. Η Ειρήνη δεν πίστεψε ποτέ ότι η ζωγραφική είναι αθώα, ούτε και γι’ αυτά τα σχέδια το πιστεύει. Εκείνο που ήθελε ήταν να βάλει σε αυτά περισσότερη ζωγραφική. Γι αυτό τα υπέβαλλε, όπως συνηθίζει, στην αρχέγονη κάθαρση του κατακλυσμού. Για εκείνη, η ζωγραφική είναι μια περιπέτεια εν εξελίξει. Το καλό που εμφανίζεται από την αρχή στην επιφάνεια του τελάρου, σε δεσμεύει να μπεις στην περιπέτεια του καλύτερου. Η δημιουργός καραδοκεί να αναδυθεί μέσα από τα νερά που κατακλύζουν το έργο το τυχαίο και να γίνει συνειδητό κομμάτι της σύνθεσης. Θυσιάζει μικρές βεβαιότητες για χάρη του καινούργιου που θα έρθει. Κι έρχεται πάντα.
Ο Jean-Paul Sartre μας θύμισε ότι δεν υπάρχει άλλος έρωτας εκτός από αυτόν που οικοδομείται και πραγματώνεται. Δεν υπάρχει αφανής, αλλά φανερός, εκδηλωμένος, έρωτας. Καθώς τα υδροχρώματα ρέουν επάνω στο σχέδιο, «λειώνουν» τα πρόσωπα, ενοποιούν τα κορμιά, σκεπάζουν με ένα πολλά υποσχόμενο χρωματιστό σύννεφο τις ομιλούσες έντονα λεπτομέρειες, μετουσιώνοντας τον ρεαλισμό της γραμμής σε ατμόσφαιρα. Τα χρωματισμένα το 2017 και το 2018 σχέδια κερδίζουν σε οικειότητα και πάθος, παραμένοντας «άσεμνα», που πάει να πει ειλικρινή, και προκλητικά για το σώμα, τον νου και τις αισθήσεις. Ως εκ τούτου, η έκθεσή τους φαντάζει τόλμημα, αλλά, για όσους τη γνωρίζουν καλά, είναι φυσική εκδήλωση του χαρακτήρα της. Γιατί η Ειρήνη, εκτός από το τελάρο ακούει, πριν απ’ όλους, τη ρηξικέλευθη και τολμηρή φύση της και στη ζωγραφική και στη ζωή της, που της λέει ότι δεν έχει νόημα να κάνεις κάτι που ήδη ξέρεις να κάνεις καλά.
Νίκος Γ. Μαστροπαύλος