Κωνσταντίνος Κακανιάς

Κακανιάς Κωνσταντίνος
© Στάθης Ορφανός

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1961. Σπούδασε Textile Design στο Fashion Institute of Technology της Νέας Υόρκης μέχρι το 1979 που μετακόμισε στο Παρίσι για να σπουδάσει στη σχολή μόδας Studio Berçot (1981-1984). Το 1985 μετακόμισε στο Λούξορ, στην Αίγυπτο, για να μελετήσει την αρχαία αιγυπτιακή τέχνη. Oι εικονογραφήσεις του έχουν εμφανιστεί στα ακόλουθα έντυπα: New York Times, American Vogue, French Vogue, Italian Vogue, Vanity Fair, Vanity, Le Matin, House and Garden, Γυναίκα, Tattler, μεταξύ άλλων. Το 1996 κέρδισε το 2ο Bραβείο διεθνούς διαγωνισμού σχεδίου για την εφημερίδα «New York Times». Έχει συνεργαστεί ως σχεδιαστής υφασμάτων με τους Yves Saint Laurent, Christian Lacroix, Todd Oldham, Jil Sanders και Emanuel Ungaro. Έχει επίσης συνεργαστεί ως σχεδιαστής και διακοσμητής με τα καταστήματα Tiffany και Barneys της Nέας Yόρκης. Την περίοδο 2013-2017 συνεργάστηκε με το περιοδικό «New York Times T». Έργα του βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Αγγλία και στις Η.Π.Α. Ζει και εργάζεται στο Los Angeles και στην Ελλάδα.

'Εργα

Ατομικές εκθέσεις

2024

Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας Ι Αναδρομική έκθεση Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή

2018

Είναι δικά μου σκύλα. Μην τα αγγίζεις. Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή Αθήνα

2018

Είναι δικά μου σκύλα. Μην τα αγγίζεις. Kalfayan Galleries Αθήνα

2012

Τεπένδρειος Ανάβασις Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή Αθήνα

2009

Daniel Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή Αθήνα

2007

Split (Lower and Lower) Kalfayan Galleries Αθήνα

2007

Split (Higher and Higher) Kalfayan Galleries Θεσσαλονίκη (σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)

2006

Time Goes By… So Slowly Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Αθήνα

2006

Pearl’s Dreams Kim Light Gallery Λος Άντζελες

2004

Mrs Tependris… Just Before the Olympic Games in Athens Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού Αθήνα (παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή)

2004

Konstantin Kakanias Cano Estudio Μαδρίτη

2004

Arizona Ashram Kalfayan Galleries Θεσσαλονίκη

2004

Masterpiece Elizabeth Roberts Gallery Washington (European Commission Delegations)

2003

Her Hollywood Years: Part II Galerie Jennifer Flay Παρίσι

2002

Flashbacks Works On Paper, Inc. Λος Άντζελες

2002

New Paintings Paul Kasmin Gallery Νέα Υόρκη

2000

Her Hollywood Years: Part I Works on Paper, Inc. Λος Άντζελες

1999

A Collector? A Doyenne? A Muse? An Artist? – But Who Is She? Postmasters Gallery Νέα Υόρκη

1999

Small Heroes Wigmore Fine Art Λονδίνο

1999

Opere Recenti Ciocca Arte Contemporanea Μιλάνο

1998

Ναι, Ναι, Ναι! Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή Αθήνα

1997

Freedom or Death Jane Stubbs Νέα Υόρκη

1997

Welcome to the Mal-boro World Galerie Art et Public Γενεύη

1996

Art 27 ’96 Βασιλεία (Aίθουσα Tέχνης Ρεβέκκα Καμχή)

1996

Κωνσταντίνος Κακανιάς Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή Αθήνα

1995

No More Stains Postmasters Gallery Νέα Υόρκη

1994

Κωνσταντίνος Κακανιάς Postmasters Gallery Νέα Υόρκη

1993

Bastille Day Stubbs Books & Prints Νέα Υόρκη

1992

Night Paintings Galerie Pierre Passebon Παρίσι

1992

Les Ruines des Plus Beaux Monuments de la Grèce Stubbs Books & Prints Νέα Υόρκη

Κείμενο

Νεκρή φύση με κότες

Ποιο είναι το αντικείμενο που προκάλεσε τη μεγαλύτερη διαμάχη στην ιστορία του Μουσείου Metropolitan της Νέας Υόρκης; Ένας θησαυρός που αγοράστηκε σε σκανδαλώδη τιμή και του οποίου οι πραγματικοί ιδιοκτήτες απαιτούσαν να τους επιστραφεί για τουλάχιστον τρεις δεκαετίες πριν τελικά το καταφέρουν. Όχι πίνακας ζωγραφικής, όχι γλυπτό – αλλά ο κρατήρας του Σαρπηδόνος, αριστούργημα του έλληνα καλλιτέχνη Ευφρόνιου. Ένα ζωγραφισμένο κεραμικό.

Αν είσαι ένας εκλεπτυσμένος καλλιτέχνης όπως ο Κωνσταντίνος Κακανιάς, γνωρίζεις ότι πριν από 200 χρόνια η πορσελάνη θεωρείτο ένα είδος τέχνης ανάλογης σημασίας με τη ζωγραφική ή την ταπητουργία (πόσο μάλλον 2.000 χρόνια πριν, όταν η ζωγραφική των αγγείων ήταν βασικά το μοναδικό είδος τέχνης). Οπότε όταν, πριν από 14 χρόνια, φίλοι και χορηγοί ζήτησαν από τον ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνη να δημιουργήσει σειρές από ζωγραφισμένα κεραμικά πιάτα, ο Κακανιάς άδραξε την ευκαιρία για να επαναφέρει αυτή τη μορφή αρχαίας τέχνης.

Ο Κακανιάς, καλλιτέχνης που δουλεύει με πολλά μέσα, ζει στο Los Angeles και στην Ελλάδα και είναι κυρίως γνωστός για τα σχέδια και τις ακουαρέλες που θυμίζουν καρτούν με θέματα από τη ζωή φανταστικών χαρακτήρων. Ένας από αυτούς τους χαρακτήρες, μία πλούσια Ελληνίδα χήρα ονόματι κυρία Τεπενδρή, λειτουργεί κατά κάποιον τρόπο ως ένας δεύτερος εαυτός που ο καλλιτέχνης εμπνέεται από διάφορους ευρωπαίους αριστοκράτες και αστέρες του ιταλικού κινηματογράφου της δεκαετίας του ’60. Η κυρία Τεπενδρή, συλλέκτρια έργων τέχνης και πάντα ντυμένη με δημιουργίες υψηλής ραπτικής, επιδίδεται σε μια σειρά από τρελές περιπέτειες σε ολόκληρη την υδρόγειο.

Σε μία από τις πρώτες του επιτραπέζιες σειρές που δημιούργησε για τον φίλο του Christian Louboutin, o Κακανιάς ζωγράφισε σκηνές από την απίθανη ζωή του σχεδιαστή – τα παπούτσια του, το πλωτό του σπίτι στην Αίγυπτο, την κινητή ντίσκο και συγχρόνως μπουτίκ παπουτσιών που ενίοτε διασχίζει τα νερά της Ριβιέρας με τιμονιέρη τον ίδιο τον Louboutin. Ο Κακανιάς, βάζει τη σφραγίδα του σε αυτές τις σκηνές με τις έξυπνες, συχνά ειρωνικές του λεζάντες.

«Πίστευα ότι θα ήταν υπερβολικά ευαίσθητα για να τα χρησιμοποιήσει κανείς για φαγητό», λέει ο Louboutin. «Ότι τα ήθελα –ξέρεις– για διακοσμητικούς λόγους αρχικά. Τελικά, έτσι όπως κατέληξε, είναι αδύνατο να φάω πια από άλλα πιάτα. Τα χρειάζομαι όπως ένα πρεζόνι και, όπως και με τα αγαπημένα μου παπούτσια –που πάντοτε αγοράζω και δεύτερο ζευγάρι– έπρεπε απαραιτήτως να παραγγείλω άλλη μια σειρά.» Ο Κακανιάς χαίρεται με το γεγονός ότι τα πιάτα του είναι συγχρόνως αντικείμενα τέχνης και αντικείμενα καθημερινής χρήσης.

Για άλλους φίλους, όπως ο διακοσμητής από το Los Angeles, Peter Dunham, ο Κακανιάς αυτοσχεδίασε με έμπνευση που άντλησε από ποικίλες πηγές, ξεκινώντας από την ταινία του John Waters «Pink Flamingos» και τη γαλλική νεοκλασική αρχιτεκτονική του 18ου αιώνα και φτάνοντας μέχρι τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά. (Ο καλλιτέχνης δούλεψε στο Luxor για έναν χρόνο.)

Οι κότες ήταν το θέμα μιας πρόσφατης παραγγελίας στον καλλιτέχνη από έναν συλλέκτη που εκτρέφει σπάνια εξωτικά είδη στη φάρμα του στο Connecticut. Ο συλλέκτης παρήγγειλε 55 πιάτα, δώρο για τα γενέθλια της/του συντρόφου του, όσα και η ηλικία της/του τότε. Ο Κακανιάς εμπνεύστηκε από τον όρο «κότα πολυτελείας» (ελεύθερη μετάφραση: κότα μέσα στη χλιδή) όρος που σε ορισμένους ευρωπαϊκούς κύκλους χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια γυναίκα στην οποία κάποιος προσφέρει ανέσεις, μια κοκότα, όχι πολύ διαφορετική από τη ζωή της Silvana Mangano στην ταινία του Visconti «Conversation Piece», και αγαπημένη ταινία του καλλιτέχνη. Η Δούκισσα του Devonshire και οι βασιλικές της κότες αποτέλεσαν, ανάμεσα σε άλλες, ακόμα μία πηγή έμπνευσης.

Με μερικά προκαταρκτικά σχέδια ανά χείρας, ο Κακανιάς κατευθύνθηκε στην Πάρο όπου, από το 1997, δημιουργεί τα γνωστά κεραμικά πιάτα του. Και, ίσως το μέρος να μην είναι το πιο βολικό για την παραγωγή τους, πάντως είναι το πιο ρομαντικό, σύμφωνα με τον Κακανιά. «Ο μόνος τρόπος να πας και να ’ρθεις στην Πάρο απαιτεί αρκετά δρομολόγια με βάρκες, και καμιά φορά και τη μεταφορά με γαϊδουράκι», εξηγεί. Εδώ θα περάσει ο καλλιτέχνης τους επόμενους δύο μήνες συνεργαζόμενος με τη φίλη του Monique Mailloux, μια αμερικανίδα ομογενή που διατηρεί το τοπικό εργαστήριο κεραμικής.

Μόλις τα πιάτα μπουν στον φούρνο και ψηθούν μια φορά, ο Κακανιάς καταπιάνεται με το γυμνό πήλινο πιάτο, όπως και ο προκάτοχός του ο Ευφρόνιος. Ενώ οι κλασικοί ζωγράφοι αγγείων χρησιμοποιούσαν κάτι σαν πάνινο χωνί ζαχαροπλαστικής, ο Κακανιάς ζωγραφίζει απευθείας το πιάτο. Σαν κοσμηματοπώλης, χρησιμοποιεί μεγεθυντικό φακό για να επιτύχει τη λεπτομερή διακόσμηση στο περίγραμμα. Πρόκειται για εξόχως εκλεπτυσμένη δουλειά, με ζωγραφική ακριβείας όπως και οι πορσελάνη των Σεβρών, αλλά με χαρακτήρα που σκόπιμα αποδίδει μια ελεύθερη φόρμα.

Ορισμένες φορές ο Κακανιάς αφήνει για λίγο ήσυχη την εικόνα πριν προσθέσει φράσεις πνευματώδεις – στην προσπάθειά του να αποφασίσει ποια θα ήταν η καλύτερη επιγραφή για αυτή την εύθυμη παρέα από αριστόκοτες. «Ποια κότα μοιάζει με κόμη; Ή με αρχιδούκισσα; Σου παίρνει χρόνο για να το δεις», εξηγεί. «Όλες έχουν τη θέση τους και τον τίτλο τους, και αν τους δώσεις λάθος ρόλο, μπορεί να θυμώσουν πολύ». Έτσι απονέμει στα ευφάνταστα αυτά πλάσματα τίτλους όπως «Η Αγιότητά της», «Η Δεσποινίς Μεγαλειότατη» και «Η Κόμισα της Χυδαιότητας». Μόλις ολοκληρωθεί η ζωγραφική τα πιάτα ψήνονται ξανά στον φούρνο για μιάμιση μέρα. (Τα μεγαλύτερα πιάτα μπορεί να προκαλέσουν μεγάλη απογοήτευση, καθώς εμπνέουν ορισμένες από τις πιο λεπτομερείς εικόνες αλλά συχνά ραγίζουν κατά τη διαδικασία του ψησίματος.)

Σήμερα τα πιάτα με τα ζωγραφιστές κότες παρουσιάζονται με αγάπη σε μια προθήκη –ειδικά σχεδιασμένη από τον ιδιοκτήτη– στην τραπεζαρία. Αν και αυτή είναι η πιο μεγαλειώδης παραγγελία, δεν είναι και η μεγαλύτερη. Ο Κακανιάς έχει δημιουργήσει έως και 300 πιάτα για μία σειρά, αλλά είναι ανένδοτος ως προς την πιθανότητα να μεταβεί σε μια, κατά κάποιον τρόπο, τυποποιημένη παραγωγή. «Αρνούμαι να τα τοποθετήσω σε μαγαζιά, γιατί θέλω να είναι αποδεκτά –και να αντιμετωπίζονται–μόνο ως τέχνη», λέει ο Κακανιάς, συγχρόνως ευμετάβλητος και γενναιόδωρος. «Όμως προορίζονται απολύτως και για χρήση.»

 

David Netto
* Από το περιοδικό WSJ, 11 Οκτωβρίου 2011.