Γεράσιμος Κοτσολάκος

Κοτσολάκος Γεράσιμος
© Σταύρος Ανδριώτης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966. Διπλωματούχος Αρχιτεκτονικής Ε.Μ.Π. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1996-1999) Ζωγραφική με καθηγητή τον Χρόνη Μπότσογλου και παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα Χαρακτικής με καθηγητές τον Γιάννη Παπαδάκη και τον Γιάννη Γουρζή. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές.

'Εργα

Ατομικές εκθέσεις

2022

Μια Ζωγραφική Περιπέτεια Gallery Art Prisma Πειραιάς

2018

Ζωγραφική 16 Φωκίωνος Νέγρη Αθήνα

2012

ΠεριΤεχνών (ΠεριΤεχνών Καρτέρης) Αθήνα

2009

ΠεριΤεχνών (ΠεριΤεχνών Καρτέρης) Αθήνα

2005

ΠεριΤεχνών (ΠεριΤεχνών Καρτέρης) Αθήνα

2002

Αίθουσα Τέχνης Μπιλιέτο Αθήνα

2002

ΠεριΤεχνών (ΠεριΤεχνών Καρτέρης) Αθήνα

Κείμενο

Ο Κοτσολάκος και η δομή των πραγμάτων

[…]

Ο Γιώργος Μαυροΐδης είναι ένας σπουδαίος Έλληνας καλλιτέχνης, ο οποίος υπήρξε και καθηγητής της Α.Σ.Κ.Τ. Όμως όταν ο Μάκης Κοτσολάκος μπήκε στη σχολή ο Μαυροΐδης είχε πάρει σύνταξη. Τη σπουδή μας την καθορίζουνε οι πνευματικές συγγένειες και οι εκφραστικές μας ανάγκες. Γι’ αυτό η ουσιαστική σπουδή μας γίνεται μελετώντας τα έργα των συναδέλφων μας, παλαιότερων αλλά και νεότερών μας ακόμη, από το πρωτότυπο. Σαν ιδιοσυγκρασία ο Μ.Κ. έτυχε να παρουσιάζει εκλεκτική συγγένεια με ένα κομμάτι της δουλειάς του Μαυροΐδη. Κυρίως μιλώ για την υλικότητα και την αυτονομία που διατηρεί κάθε πινελιά που βάζει στον μουσαμά. Αυτό το έργο του Μαυροΐδη, πολύ σωστά, μελέτησε με προσοχή, ώστε να ξεκαθαρίσει πια τον προσωπικό του εικαστικό χώρο.

[…]

Ο Μ.Κ. έχει ορίσει τον προσωπικό του χώρο και έχει εμβαθύνει τις εκφραστικές του δυνατότητες. Κάθε πινελιά είναι ένα δομικό στοιχείο, χρώμα-σχέδιο, με το οποίο χτίζει την εικόνα του. Από τη φύση-μοντέλο, μελετά τη δομή την οποία με αδρές πινελιές μετουσιώνει σε αίσθηση. Αυτή η αίσθηση αναφέρει, χωρίς να περιγράφει, την πηγή-αφετηρία της. Αλλά κυρίως αυτή η αίσθησή του τον διαφοροποιεί από τους άλλους και τον ορίζει σαν άνθρωπο.

Ο Κοτσολάκος τελείωσε Αρχιτεκτονική και καταλαβαίνει πολύ καλά τη δομή των πραγμάτων και σ’ αυτήν στηρίζει τη ζωγραφική του. Επιμένω στη δομή γιατί με βοηθά να εντοπίσω τον διαφορετικό τρόπο περιγραφής από αυτόν του Μαυροΐδη. Μαθητής του Τσαρούχη εκείνος, κατά δική του ομολογία, έχει αφετηρία το οπτικό φαινόμενο που ορίζεται ή από το περίγραμμα ή από την πλαστική του φωτός και όχι από τη δομή. Η δομή δεν έχει να κάνει με την όραση αλλά με την αντίληψη. Έχει να κάνει με την κατασκευή, με τον σκελετό, με τη συναρμολόγηση και τη λειτουργία των πραγμάτων, συστατικά όλα αυτά της μορφής, που δεν ταυτίζεται όμως με το οπτικό φαινόμενο. Έτσι ο Μαυροΐδης είναι περισσότερο ζωγραφικός και ο Κοτσολάκος περισσότερο χτίστης (όπως χτίστες ήταν οι δημιουργοί των ψηφιδωτών της Νέας Μονής της Χίου).

Ο Μάκης Κοτσολάκος προσπαθεί παλεύοντας τη δομή να τη μετουσιώσει στην αίσθηση που του δίνουν τα πράγματα και δημιουργεί έτσι τις αληθινές, ωραίες ζωγραφιές του.

 

Χρόνης Μπότσογλου

* Από τον κατάλογο της έκθεσης του Γεράσιμου Κοτσολάκου «Ζωγραφική», 16 Φωκίωνος Νέγρη, Αθήνα, 2018.