Γεννήθηκε στα Βραχναίικα Πατρών το 1951. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1975-1980) με καθηγητή τον Γιώργο Μαυροΐδη και Αγιογραφία με καθηγητή τον Κωνσταντίνο Ξυνόπουλο. Συνέχισε τις σπουδές του στην École nationale supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι (1981-1984) με καθηγητή τον Pierre Carron, με υποτροφία του γαλλικού κράτους. Στην ίδια σχολή παρακολούθησε μαθήματα Χαρακτικής. Έργα του βρίσκονται στο Μουσείο Φρυσίρα, στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη, στην Πινακοθήκη Μοσχανδρέου, στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, στη συλλογή Δ. Πιερίδη, στη συλλογή Γ. Κυνηγόπουλου, στη συλλογή Κ. Ιωαννίδη, στη συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος
'Εργα
Ατομικές εκθέσεις
2024
Τάχα και Αγιογράφος. Άγιος Βασίλειος Βραχναίικων •
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος•
Αθήνα•
2018
Έργα Ημερολογίου 2019 •
Γκαλερί της Έρσης•
Αθήνα•
2017
Έργα Ημερολογίου 2018 •
Γκαλερί της Έρσης•
Αθήνα•
2016
Έργα Ημερολογίου 2017 •
Γκαλερί της Έρσης•
Αθήνα•
2015
Έργα Ημερολογίου 2016 •
Γκαλερί της Έρσης•
Αθήνα•
2014
Έργα Ημερολογίου 2015 •
Γκαλερί της Έρσης•
Αθήνα•
2013
Έργα Ημερολογίου 2014 •
Γκαλερί της Έρσης•
Αθήνα•
2012
Έργα Ημερολογίου 2013 •
Γκαλερί της Έρσης•
Αθήνα•
2011
Έργα Ημερολογίου 2012 •
Εικαστικές Αναζητήσεις•
Αθήνα•
2008
Αίθουσα Τέχνης Γαβράς•
Αθήνα•
2008
Αίθουσα Τέχνης Έψιλον Ρόζυ Οικονομίδου•
Θεσσαλονίκη•
2007
Αίθουσα Σκουφά•
Αθήνα•
2005
Αίθουσα Τέχνης Γαβράς•
Αθήνα•
2004
Αίθουσα Τέχνης Έψιλον Ρόζυ Οικονομίδου•
Θεσσαλονίκη•
2001
Αίθουσα Σκουφά•
Αθήνα•
2000
Αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου •
Γλυφάδα•
1999
Αίθουσα Τέχνης Έψιλον Ρόζυ Οικονομίδου•
Θεσσαλονίκη•
1998
Γκαλερί Χρυσόθεμις•
Χαλάνδρι•
1997
Γκαλερί Ίρις•
Αθήνα•
1997
Γκαλερί Πολύεδρο•
Πάτρα•
1996
Αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου •
Γλυφάδα•
1988
Γκαλερί Χρυσόθεμις•
Χαλάνδρι•
1985
Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων•
Αθήνα•
2024
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2008
2008
2007
2005
2004
2001
2000
1999
1998
1997
1997
1996
1988
1985
Κείμενο
Η συγκίνηση του βλέμματος στη ζωγραφική του Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλου
Αν η ζωγραφική είναι απεικόνιση «εκ της ζώσης φύσεως», όπως ορίζουν τα παλιά έγκυρα λεξικά της ελληνικής γλώσσας ερμηνεύοντας φράσεις των αρχαίων κειμένων, τότε ο Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος (1951) αποτελεί έναν από τους ευάριθμους πλέον σήμερα πιστούς λειτουργούς της – υπολογίζοντας τη φθορά της λεκτικής κατάχρησης, θα φοβόμουν να πω: μύστες της.
Τα έργα που παρουσιάζει στην έκθεση, όλα με ελαφριές ύλες (τέμπερες, υδατογραφίες, παστέλ), δείχνουν ότι δεν χρειάζονται πολλά για να επιτελεστεί το θαύμα της εικαστικής δημιουργίας: καθαρό βλέμμα, βιωμένο σχέδιο, αίσθηση του μεσογειακού φωτός, εσωτερική μετάπλαση των θεμάτων, και προπάντων απλή, πυκνή διατύπωση. Ο Παπατριανταφυλλόπουλος, έχοντας μαθητεύσει κοντά σε μαΐστορες της ζωγραφικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών –τους Γιώργο Μαυροΐδη (1912-2003) και Κωνσταντίνο Ξυνόπουλο (1929-2001)–, αντιμετωπίζει τα πράγματα με άλλο ήθος, σαν ιερά, μέσα από την άσκηση. Οι σπουδές του ως υποτρόφου του γαλλικού κράτους στο Παρίσι, στη Σχολή Καλών Τεχνών, δίπλα στον ευαίσθητο παραστατικό Pierre Carron (1932), δυνάμωσαν την ανάγκη του να γνωρίσει την καλλιτεχνική δημιουργία πολλών ακόμα καλλιτεχνών, στρέφοντάς τον προς τον ρεαλισμό του 20ου αιώνα. Θήτευσε όμως επίμονα και στη ζωγραφική των προσωπογραφιών του Φαγιούμ, στα αποκαλυπτικά χρώματα των ψηφιδωτών, καθώς και στη μεταβυζαντινή και τη λαϊκή ζωγραφική. Ερασιτεχνικά επιδίδεται, τέλος, στην κεραμική.
Τόσο τα τοπία του της εξοχής και της θάλασσας, όσο και οι εικόνες του καθημερινού περίγυρού του μας διδάσκουν την προσήλωσή του στο αληθινό. Το αρχαίο γλυπτό κεφάλι της Υγείας και τα υπόλοιπα αντικείμενα σε τέμπερά του συνιστούν σπάνιες χρωματικές μελέτες. Τα τοπία στις υδατογραφίες του κρατούν γενικά τη δροσιά της ώρας που τα γέννησε. Η κόκκινη τέντα στην παραλία σε υδατογραφία του γεμίζει με αίμα τη ζωγραφική επιφάνεια. Το εκκλησάκι σε μιαν άλλη υδατογραφία του αποδίδεται με την ανέγγιχτη αγνότητα της πρώτης επαφής, «νανουριζόμενον από τα άσματα τα οποία ο άνεμος έψαλλε δι’ αυτό», κατά την παπαδιαμαντική ρήση. Δεν λείπουν και τα στιγμιότυπα που, σαν σκίτσα, διασώζουν κάτι από τη φευγαλέα καθημερινότητα, όπως τα παστέλ με το βαγόνι του τρένου ή τους καθισμένους με την πλάτη μπροστά στη θάλασσα.
Δουλεύοντας αρκετά, με μνήμες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας παράδοσης, ο Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος δεν εκβιάζει τη νεωτερικότητητα στη ζωγραφική του. Θα ισχυριζόμουν μάλιστα ότι παραβλέπει σκοπίμως κάθε ιδεολόγημα περί μοντέρνου, γιατί ενδιαφέρεται με διάκριση για τη ζωγραφική ως συνεχή δοκιμασία και μόνο. Ρεαλιστής, χωρίς να καταντά στεγνά περιγραφικός, φτάνει να βλέπει με τα δικά του μάτια. Και με τα έργα που εκθέτει μας μετακενώνει τη συγκίνηση του βλέμματός του.
Δημήτρης Παυλόπουλος Ιστορικός της Τέχνης Λέκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών