Φωτεινή Στεφανίδη

Στεφανίδη Φωτεινή
© Μάριος-Παναγιώτης Πελώνης

Γεννήθηκε το 1962 στην Αθήνα και ολοκλήρωσε σπουδές Ζωγραφικής και Νωπογραφίας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών το 1986 με καθηγητές τον Γιάννη Μόραλη, τον Δημήτρη Μυταρά και τον Κωνσταντίνο Ξυνόπουλο. Παράλληλα ασχολήθηκε με τη Χαρακτική και τον σχεδιασμό και εικονογράφηση βιβλίων εικαστικού ενδιαφέροντος. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί περισσότερα από εβδομήντα βιβλία για παιδιά και ενήλικες (ανάμεσά τους και συλλεκτικές εκδόσεις) με εικονογραφήσεις της πάνω σε κείμενα σύγχρονων συγγραφέων όπως ο Χρήστος Μπουλώτης, η Άλκη Ζέη, η Φωτεινή Φραγκούλη, ο Παναγιώτης Κουσαθανάς, η Ζωή Βαλάση, η Λίλη Λαμπρέλλη, η Ιφιγένεια Μαστρογιάννη, η Ελένη Σαραντίτη. Έχει ερμηνεύσει εικαστικά ποίηση της Σαπφώς, της Κασσιανής και του Λόρκα, καθώς και λογοτεχνία του Παπαδιαμάντη και του Άνιννου. Το 2010 εικονογράφησε την τετράτομη μυθολογία με τις αφηγήσεις του Διονύση Σαββόπουλου. Από τις είκοσι δύο ελληνικές ή και διεθνείς διακρίσεις που έχει αποσπάσει στον τομέα της εικονογράφησης, ως σημαντικότερες αναφέρονται τα Κρατικά βραβεία του 2003, του 2007 και του 2010, τα βραβεία του ελληνικού τμήματος της Ι.Β.Β.Υ. για το 1995, 2005 και 2011, τα βραβεία εικονογραφημένου βιβλίου του 2006, 2008, 2011, 2012 του περιοδικού «Διαβάζω», η Golden Pen και η Plaquette της Διεθνούς Μπιενάλε Βελιγραδίου 2005, 2009 και 2013, η ΒΙΒ Plaque Μπρατισλάβας 2001 και οι εκπροσωπήσεις της χώρας μας στους διεθνείς διαγωνισμούς Hans Christian Andersen 2004, Astrid Lindgren 2008 και B.N.F. (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας) 2009.

'Εργα

Ατομικές εκθέσεις

2023

Σιωπηρή Ευωχία Zivasart Gallery Αθήνα

2022

Κήποι μυστικοί Πολιτιστικός Χώρος Macart Αθήνα

2018

Χρήστος & Φωτεινή – Λόγος & Εικόνα Γκαλερί 7 Αθήνα

2016

Ερωτικό εικονοστάσι Γκαλερί 7 Αθήνα

2013

Γεύσεις Ψυχής Périple / Arts et Lettres Helléniques Βρυξέλλες

2012

Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας Χώρος Τέχνης «24» Αθήνα

2012

Ζωγραφική σαν παραμύθι Αναδρομική έκθεση Πνευματικό Κέντρο Ν. Ιωνίας Βόλου Βόλος

2012

Ο ρομαντικός γάτος του βυθού Βιβλιοπωλείο Χάρτα Βόλος

2011

Με τον χρωστήρα των παραμυθιών Γκαλερί Μιράντα Ύδρα

2011

Το άγαλμα που κρύωνε Βιβλιοπωλείο Χάρτα Βόλος

2007

Ζωγραφική Γκαλερί Χρυσόθεμις Χαλάνδρι

2005

Σπαράγματα Απουσίας Χώρος Τέχνης Βιβλίου Αθήνα

2004

Εικόνα και Λόγος Δημαρχείο Χαϊδελβέργης Χαϊδελβέργη

2004

Ζωγραφική Γκαλερί Πολύεδρο Πάτρα

2000

Ζωγραφική Γκαλερί Clasing Münster

1999

Ζωγραφική, Χαρακτική Γκαλερί Χρύσα Κατερίνη

1999

Εικαστικές Συναντήσεις Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αγίας Παρασκευής Αγία Παρασκευή

1998

Ζωγραφική Αίθουσα Λόγου και Τέχνης Αθήνα

1998

Τοπία κοντινού ορίζοντα Γκαλερί Μιράντα Ύδρα

1995

Ένα βιβλίο Ινστιτούτο Θερβάντες Αθήνα

1988

Ζωγραφική Γκαλερί Ελένη Κορωναίου Αθήνα

Κείμενο

Η Φωτεινή Στεφανίδη ξεκινά στη ζωγραφική της από τις διαδρομές ενός βλέμματος που περισκοπεί και εξιχνιάζει, που εμβαθύνει και εσωτερικεύει τον «μικρό και μέγα κόσμο» της καθημερινότητας, των βιωμάτων, των αναμνήσεων, των προσδοκιών, των ονείρων, τον κόσμο του εφήμερου αλλ’ όμως καθοριστικού, μαζί με τον άλλο κόσμο των επιθυμιών και της μεγέθυνσης του στιγμιαίου όπως αποτυπώνεται και αναθρώσκει από το υποσυνείδητο. Στις εικαστικές αναπλάσεις όλων αυτών των «ομάδων» που απαρτίζουν τα δικά της «περιβάλλοντα» προέχει ο ποιητικός τρόπος με τον οποίο συνειρμικά τα συνθέτει, αποδίδοντας τις μεταισθήσεις μιας πολυώνυμης εντέλει πραγματικότητας. Τα χρώματά της χοϊκά και ευφρόσυνα, μεταγγίζουν μια νοσταλγική και ονειρική διάθεση που περιθάλπει και ταυτοχρόνως διαστέλλει τις ασήμαντες λεπτομέρειες, οι οποίες ανεπίγνωστα αποκτούν ένα σημασιολογικό εύρος κατακτώντας στη ζωγραφική της την πρωτόγνωρή τους πολυτιμότητα. Με αφαιρετικό τρόπο και άλλοτε με συνδυαζόμενα τα αναγνωρίσιμα στοιχεία μιας πιο ρεαλιστικής γραφής, η Φωτεινή Στεφανίδη ζωγραφίζει με τον τρόπο που θα κρατούσε ένας ευαίσθητος δέκτης ημερολογιακές σημειώσεις. Στα έργα της η φύση γίνεται ανθρώπινη εμπειρία κι αντίστροφα η ανθρώπινη εμπειρία γίνεται ένα συναισθαντικά δονούμενο «τοπίο» που εμπεριέχει συγκερασμένους χρόνους, τόπους, ρυθμούς, εποχές, ποιότητες, γεύσεις, οσφρήσεις και ανακρούσματα, που παραπέμπουν σε μουσικές ιδιοσυχνότητες. Ουσιαστικά η ζωγράφος απεικάζει μέσα από τον ψυχικό της παλμογράφο πραγματικότητες, παραμυθίες και υπερβάσεις που αναιρούν τη φθορά κι εξοβελίζουν τη λησμοσύνη, γεφυρώνοντας το παρελθόν με το παρόν, τα συνηρημένα με τα ασυναίρετα και τα ερωτηματικά του βίου με τα θαυμαστικά του.

 

Αθηνά Σχινά
Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης
* Από τον κατάλογο της ομαδικής έκθεσης «Πλόες XXI: Νηπενθή και Εωθινά», Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως, Άνδρος, 2015.