Ερευνητικό Πρόγραμμα Ιστορίας της Τέχνης: Εικαστική πρακτική

Ερευνητικό Πρόγραμμα Ιστορίας της Τέχνης: Εικαστική πρακτική

To Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης σε συνεργασία με τον πανεπιστήμιο The Courtauld Institute of Art (Λονδίνο) και σε διοργάνωση του Ιδρύματος «Η άλλη Αρκαδία» έλαβε χώρα τον Μάρτιο 2022.

Η πρώτη συμμετέχουσα του Προγράμματος Φιλοξενίας, Hannah Forman παρέμεινε στην Αθήνα από τις 21 Μαρτίου έως τις 30 Απριλίου 2022. Κατά τη διάρκεια της παραμονής της πραγματοποιήθηκαν 40 επισκέψεις σε ατελιέ καλλιτεχνών, συναντήσεις με επιμελητές και ξεναγήσεις σε μουσεία και ιδρύματα, καθώς και ένα ταξίδι στην Κέρκυρα.

Η ιστορικός τέχνης Hannah Forman επελέγη από την Επιτροπή:
Deborah Swallow, Πρύτανης, The Courtauld Institute of Art, Anna Somers Cocks OBE, Ιδρύτρια της “Arts Newspaper”, Ελισάβετ Πλέσσα, ιστορικός τέχνης- επιμελήτρια, Alastair Sooke, κριτικός τέχνης και δημοσιογράφος, και Δάφνη Πολίτη, Επικεφαλής του Προγράμματος Φιλοξενίας, Συλλογή Σωτήρη Φέλιου

Η Hannah Forman πέρασε 6 εβδομάδες στην Αθήνα όπου γνωρίστηκε με καλλιτέχνες και κορυφαίους επαγγελματίες της τέχνης που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, ενώ είχε επίσης την ευκαιρία να εμπλακεί σε εκτεταμένες συζητήσεις με τον Σωτήρη Φέλιο. Με βάση τα ενδιαφέροντά και την ερευνητική της πρόταση, σχεδιάστηκε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα επισκέψεων, συζητήσεων και ξεναγήσεων σε εκθέσεις, μουσεία και ιδρύματα, με επίκεντρο τη θεματική διασταύρωση του Νομικού Δικαίου με την Τέχνη και την Λογοτεχνίας, καθώς και τη μεταξύ του σύγχρονου ντοκιμαντέρ και κινηματογράφου με τη θεωρία της τέχνης.

Η Hannah Forman αποφοίτησε το 2021 με Διάκριση από την Νομική Σχολή (LLB Law) του University CollegeLondon και στη συνέχεια ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης στο The Courtauld Institute of Art, Λονδίνο. Η έρευνα της εστιάζει στην διασταύρωση της νομικής με τις τέχνες, καθώς επίσης στο σύγχρονο ντοκιμαντέρ και κινηματογράφο, και στον φεμινισμό του 20ου αιώνα.

Η έρευνα της Hannah Forman κορυφώθηκε στο γραπτό δοκίμιο με τίτλο Ατελιέ το οποίο έχει μεταφραστεί στην ελληνική γλώσσα και αναμένεται η δημοσίευση του σε αυτοτελή δίγλωσση έκδοση «της άλλης Αρκαδίας».

Ακολουθεί απόσπασμα από το δοκίμιο:

Εκ των υστέρων, οφείλω να ομολογήσω ότι υπάρχει κάτι στην ουσία της ελληνικής φιλοξενίας, όπως τη βίωσα, που μου δημιούργησε σύγχυση ως προς τη φύση της παρουσίας μου στα στούντιο των καλλιτεχνών που γνώρισα. Ήμουν και συγγραφέας και φιλοξενούμενη, ταυτόχρονα τίποτα από αυτά, και μακάρια μέσα σ’ αυτή την κατάσταση εκκρεμότητας. Έμοιαζε αυθόρμητο και αυτοσχέδιο ενώ, φυσικά, δεν ήταν. Μια ζεστή σύγχυση: ούτε άγνοια ούτε απόρριψη, κι όμως ούτε ακριβώς προθυμία. Μια σειρά από αμεσότητες που είναι δύσκολο να γραφτούν γιατί ακόμα και τώρα, μήνες μετά, παραμένουν, στο μυαλό μου, φανερά και αναπόφευκτα άμεσες. Σκέφτηκα, και γρήγορα απέρριψα, την ιδέα ότι αυτή η συνεπής και ανέμελη ζεστασιά ήταν ένα είδος άμυνας: είναι δύσκολο να χτίσεις ένα κείμενο πάνω σε μια συζήτηση της οποίας το περιεχόμενο και το συντακτικό ήταν τόσο κομψά απροσχεδίαστα. Λες και πατήσαμε τα πόδια μας με απόλυτη προσοχή ώστε να μη φτάσουν ποτέ στο κέντρο. Τα πιο σημαντικά πράγματα λέχθηκαν, αλλά δεν ειπώθηκαν (δεν προδιαγράφηκαν ποτέ) και αυτή η ευγενική σύγχυση απαρνήθηκε τη γλώσσα για κάτι πιο υλικό, το έργο ίσως, ή ίσως τους ίδιους τους χώρους. Το κάτι, η σύγχυση, η ζεστασιά· είναι το έργο και ο χώρος όπου κατοικεί, κι αυτό το πράγμα έλεγε ότι αυτό που συνέβη σε αυτά τα δωμάτια, όσο παρέμεινα εκεί, ήταν περίεργο, αλλά ήταν η περίσταση και όχι η γλώσσα που το καθιστούσε περίεργο.

Το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου υλοποιείται με την χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Η άλλη Αρκαδία» και τελεί υπό την οικονομική υποστήριξη και αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.