
Χρόνης Μπότσογλου. Προσωπική Νέκυια (1993-2000): Ένα εικαστικό δοκίμιο για τη Mνήμη
Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει στο πλαίσιο των λη´ Δημητρίων την έκθεση «Χρόνης Μπότσογλου. Προσωπική Νέκυια (1993-2000): Ένα εικαστικό δοκίμιο για τη Mνήμη». Τα έργα που παρουσιάζονται είναι 26 μεγάλοι ζωγραφικοί πίνακες: oι 25 είναι ζωγραφισμένοι σε χαρτί επικολλημένο σε μουσαμά, με λαδοπαστέλ, ξηρά παστέλ, σκόνες αγιογραφίες και ακουαρέλα και ο ένας είναι ελαιογραφία σε μουσαμά.
Ο τίτλος παραπέμπει στην ενδέκατη ραψωδία της ομηρικής Οδύσσειας, όπου ο Οδυσσέας κατεβαίνει στον Άδη και συνομιλεί με τις σκιές των πεθαμένων, γι’ αυτό και είναι φορτισμένος με το βάρος του έπους.
Τα έργα, ένα είδος πολύπτυχου, τοποθετημένα σε συγκεκριμένη σειρά και διατεταγμένα σε σχήμα κλειστού κύκλου, ανακαλούν την ατμόσφαιρα μιας τελετής, όπως είναι η Νέκυια: οι ζωντανοί προσκαλούν τους νεκρούς να βγουν από τα βάθη του Άδη, για να τους συμβουλεύσουν για τα μελλούμενα.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τα έργα του Χρόνη Μπότσογλου: ο καλλιτέχνης δεν ζητάει συμβουλές, αλλά καλεί τους νεκρούς του σε μια συνάντηση, όπου η μνήμη παίζει καταλυτικό ρόλο. Το πώς θυμάται κάποια πρόσωπα που δεν υπάρχουν σήμερα και παίξανε σημαντικό ρόλο στη ζωή του γίνεται το θέμα του. Οι προσωπικές μνήμες συναντούν τις κοινωνικές, όπως είναι αυτές των μύθων και τα ερωτήματα για τη μνήμη, τη συγκρότησή της και τη λειτουργία των πλεγμάτων της, και βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία των εικαστικών συνθέσεων. Όπως σημειώνει και ο ίδιος καλλιτέχνης, «φιλοδοξεί το έργο αυτό να είναι ένα εικαστικό δοκίμιο πάνω στη μνήμη».
Η έκθεση παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη από τις 18/12/2002 έως τις 19/01/2003. Τα έργα ανήκουν στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Την έκθεση συνοδεύει εικονογραφημένος κατάλογος των εκδόσεων Μεταίχμιο με τίτλο «Είδωλα Καμόντων: Μια Προσωπική Νέκυια», που περιλαμβάνει και τα είκοσι έξι τμήματα του έργου, καθώς και κείμενα των Δ.Ν. Μαρωνίτη, Μάρθας-Έλλης Χριστοφόγλου, Χρήστου Λάζου, Χρήστου Μπότσογλου, με πρόλογο του Άγγελου Δεληβορριά.