2024 Ερευνητικό Πρόγραμμα Ιστορίας της Τέχνης: Προς έναν ορισμό της Σύγχρονης Ελληνικής Ταυτότητας στην Τέχνη

2024 Ερευνητικό Πρόγραμμα Ιστορίας της Τέχνης: Προς έναν ορισμό της Σύγχρονης Ελληνικής Ταυτότητας στην Τέχνη

Για το φετινό Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης σε συνεργασία με το The Courtauld Institute of Art, London υποδεχθήκαμε την Chloe Redston στην κατεύθυνση Ιστορίας της Τέχνης, από την 1η Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου 2024.

Η Chloe Redston κατάγεται από το Λονδίνο όπου ζει και εργάζεται. Έλαβε μεταπτυχιακό στην Ιστορία της Τέχνης από το The Courtauld Instute of Art τον Ιούνιο του 2023. Αναπτύσσοντας θέματα γύρω από τις σχέσεις κειμένου-εικόνας, εκδήλωσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ποιητική της εικαστικής τέχνης και τις εικαστικές χειρονομίες. Τα κύρια ενδιαφέροντά της, που προέκυψαν από την εργασία αυτή και από ένα προηγούμενο πτυχίο στις κλασικές σπουδές (Πανεπιστήμιο Durham), κορυφώθηκαν στη διατριβή της με τίτλο «Abstracting the Classics»: Receiving Cy Twombly, στην οποία συμφιλίωσε το ποιητικό και το υλικό περιεχόμενο του έργου του Cy Twombly μέσα από το μεθοδολογικό πλαίσιο της θεωρίας υποδοχής (Reception Theory).

Η ιστορικός τέχνης Chloe Redston επελέγη από την Επιτροπή:
Caroline Levitt, Επικεφαλής του Τμήματος Ιστορίας της Τέχνης, The Courtauld.
Lucy Bradnock, Αντιπρύτανης Έρευνας, The Courtauld.
Anna Somers Cocks OBE, Ιδρύτρια της “Arts Newspaper” και Κριτικός τέχνης.
Ελισάβετ Πλέσσα, Ιστορικός τέχνης- Επιμελήτρια.
Δώρα Βασιλάκου, Υπεύθυνη Συλλογής Σωτήρη Φέλιου & Επικεφαλής Προγράμματος Φιλοξενίας.

Με βάση την ερευνητική πρόταση της Chloe Redston, με επίκεντρο τις έννοιες της μνήμης, της ταυτότητας και της ελληνικότητας μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, σχεδιάστηκε ένα εξατομικευμένο συνολικής διάρκειας 6 εβδομάδων πρόγραμμα επισκέψεων και ξεναγήσεων σε εκθέσεις, μουσεία και ιδρύματα, καθώς και συναντήσεων με καλλιτέχνες της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου και επαγγελματίες της τέχνης στην Αθήνα.

Η συμμετοχή της Chloe Redston στο Πρόγραμμα Φιλοξενίας ολοκληρώθηκε με το γραπτό δοκίμιο με τίτλο «Το Ζωντανό Παρελθόν: Σύγχρονη Ελληνική Ζωγραφική και Παράδοση στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου». Το κείμενο της πραγματεύεται τη δυναμική σχέση μεταξύ παράδοσης και σύγχρονης παραστατικής ζωγραφικής όπως αντανακλάται μέσα από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου. Μέσα από την ανάλυση των έργων τεσσάρων εικαστικών – Χρήστου Μποκόρου, Κώστα Παπανικολάου, Στέφανου Δασκαλάκη και Αλέκου Λεβίδη – εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο η σύγχρονη ελληνική ζωγραφική αντλεί από το παρελθόν όχι ως μιμητικό βάρος, αλλά ως δημιουργική πηγή. Οι ζωγράφοι επεξεργάζονται προσωπικές, συλλογικές, ιστορικές και αισθητικές μνήμες, διαμορφώνοντας έναν εικαστικό λόγο που είναι ταυτόχρονα ριζωμένος στην ελληνική εικαστική παράδοση και ανοιχτός σε οικουμενικές αναγνώσεις. Η Συλλογή δεν αντιμετωπίζεται ως στατικό απθετήριο αλλά ως ενεργός χώρος πολιτισμικού διαλόγου, όπου η έννοια της ελληνικότητας επανεφευρίσκεται, λειτουργώντας ως γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, το ατομικό και το συλλογικό, το υλικό και το άυλο.

Επιμέλεια προγράμματος: Δώρα Βασιλάκου
Το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης για το 2024 υποστηρίζεται από το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και το Υπουργείο Πολιτισμού.