Ερευνητικό Πρόγραμμα Επιμέλειας: Ζωγραφική νεκρής φύσης
Ο δεύτερος συμμετέχων του Προγράμματος Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, Kirk Patrick H. Testa παρέμεινε στην Αθήνα από τις 26 Σεπτεμβρίου έως τις 6 Νοεμβρίου 2022. Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων πρώτων εβδομάδων της παραμονής του πραγματοποιήθηκαν 25 επισκέψεις σε ατελιέ καλλιτεχνών, συναντήσεις με επιμελητές και ξεναγήσεις σε μουσεία και ιδρύματα, ενώ τις τελευταίες δύο εβδομάδες δόθηκε έμφαση στην οργάνωση και την υλοποίηση εικαστικής έκθεσης, η οποία αποτελούσε μέρος την ερευνητικής πρότασης του συμμετέχοντα.
Ο επιμελητής Kirk Patrick H. Testa επελέγη από την Επιτροπή:
Deborah Swallow, Πρύτανης, The Courtauld Institute of Art, Anna Somers Cocks OBE, Ιδρύτρια της Arts Newspaper, Caroline Levitt, Διευθύντρια του Τμήματος Ιστορίας της Τέχνης, The Courtauld Institute of Art, Ελισάβετ Πλέσσα, ιστορικός τέχνης- επιμελήτρια και Δάφνη Πολίτη, Επικεφαλής του Προγράμματος Φιλοξενίας, Συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Ο Kirk Patrick H. Testa ολοκλήρωσε το 2019 τις σπουδές του στην Ιστορία της Τέχνης και στην Φιλοσοφία στο Κολέγιο Vassar (Poughkeepsie, NY) και το καλοκαίρι του 2022 αποφοίτησε από το The Courtauld Institute of Art, Λονδίνο με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης. Η έρευνα του εστιάζει στην παγκόσμια εννοιολογική τέχνη, καθώς και τη διασταύρωση του μέσου της ζωγραφικής με το ψηφιακό χώρο.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα ο Kirk Patrick H. Testa γνωρίστηκε με καλλιτέχνες και κορυφαίους επαγγελματίες της τέχνης που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, ενώ είχε επίσης την ευκαιρία να συμμετάσχει σε εκτεταμένες συζητήσεις με τον Σωτήρη Φέλιο σε εβδομαδιαία βάση. Η ερευνητική του πρόταση αφορούσε στην εξερεύνηση έργων της Συλλογής με θεματική την «νεκρή φύση», καθώς και έννοιες που πηγάζουν από τη συγκεκριμένη θεματολογία, με αποτέλεσμα να σχεδιαστεί ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα επισκέψεων, συζητήσεων και ξεναγήσεων σε εκθέσεις, με επίκεντρο τεχνικές της ζωγραφικής, την αρχαιολογία, την ιστορία της τέχνης, την έννοια της ακινησίας και της εννοιολογικής τέχνης.
Η έρευνα του Kirk Patrick H. Testa κατέληξε στην έκθεση Ποιητική του Καθημερινού: Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου και περιλάμβανε περισσότερα από 40 έργα ζωγραφικής και γλυπτικών αντικειμένων από 20 καλλιτέχνες της Συλλογής. Για την παρουσίασή της έκθεσης, ο Kirk Patrick H. Testa πραγματοποίησε εκτεταμένες συνεντεύξεις με καλλιτέχνες και επιμελητές, και με τον Σωτήρη Φέλιο, επισκέψεις σε μουσεία και ιδρύματα.
Η έκθεση
Το Πανεπιστήμιο Ιστορίας της Τέχνης, The Courtauld Institute of Art, London και η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου μέσα από το «Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης» παρουσιάζουν την έκθεση Ποιητική του Καθημερινού: Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, σε επιμέλεια του Kirk Patrick H. Testa. Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου 2022 και ώρα 18.00-21.00 στον χώρο τέχνης «16 Φωκίωνος Νέγρη», Αθήνα.
Η έκθεση Ποιητική του Καθημερινού: Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου είναι η πρώτη έκθεση που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Φιλοξενίας και αποτελεί το επιστέγασμα της παραμονής του επιμελητή Kirk Patrick H. Testa στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια της οποίας είχε τη δυνατότητα να εμβαθύνει τις γνώσεις του σχετικά με τη σύγχρονη ελληνική τέχνη μέσα από συναντήσεις με δημιουργούς, κοινότητες και πολιτιστικούς φορείς του εικαστικού χώρου της Αθήνας καθώς και τη συναναστροφή του με τα έργα της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, σχέδια και γλυπτά από τους καλλιτέχνες: Τάσος Αριδάς, Χρήστος Μποκόρος, Χρόνης Μπότσογλου, Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Στέφανος Δασκαλάκης, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Μαρία Χατζηανδρέου, Δημήτρης Χαντζόπουλος, Κωνσταντίνος Κερεστετζής, Αλέκος Λεβίδης, Αφροδίτη Λίτη, Ανδρέας, Λόλης, Ναταλία Μελά, Λουίζα Μίσσιου, Βάλλυ Νομίδου, Κώστας Παπανικολάου, Βασίλης Παπανικολάου, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Γιώργος Ρόρρης, Παύλος Σάμιος, Μισέλ Φάις, Πάνος Φειδάκης, Άννα Μαρία Τσακάλη και Πόπη Τσουκάτου.
Σημείωμα επιμελητή
Έχοντας ιστορικά λάβει τη χαμηλότερη θέση από όλα τα είδη ζωγραφικής, το είδος της νεκρής φύσης είναι ένας τόπος όπου συναντώνται αντίπαλες δυνάμεις: το θραύσμα και το όλον, το εφήμερο και το αιώνιο, ή ακόμα, το ιερό και το βέβηλο. Παρά την απλότητα της θεματολογίας του μέσα από την αναπαράσταση κοινότοπων αντικειμένων, αυτό το είδος ζωγραφικής ενθαρρύνει τους θεατές να βλέπουν αργά, βιώνοντας μια εμπειρία που έχει αλλοιωθεί από τον κατακλυσμό των εικόνων της ψηφιακής εποχής. Το πρόβλημα της ύπαρξης «υπερβολικού κόσμου», όπως αποδόθηκε από την θεωρητικό των μέσων ενημέρωσης Hito Steyerl, πηγάζει από την ασύλληπτη ταχύτητα των δεδομένων και των πληροφοριών στον παγκοσμιοποιημένο ψηφιακό κόσμο.
Ένα αντίδοτο για τον ίλιγγο και την αγωνία που προκαλούν ο εικοσιτετράωρος κύκλος ειδήσεων και οι αλγοριθμικές ροές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η επαφή με την τέχνη που καλεί τον θεατή να κάνει μια παύση, να επιβραδύνει και να προβληματιστεί ως προς τη βιωμένη πραγματικότητα. Η έκθεση Ποιητική του Καθημερινού: Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου , σε επιμέλεια Kirk Patrick H. Testa, δίνει αυτή την ευκαιρία. Με έργα από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, η έκθεση είναι μια εικόνα της ευαισθησίας του συλλέκτη, αλλά και μια ευκαιρία να γίνει κανείς μάρτυρας της συνέχειας μεταξύ του κλασικού και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
Πυροδοτώντας τον διάλογο μεταξύ του κοινού και των έργων νεκρής φύσης της συλλογής, η έκθεση περιλαμβάνει επίσης μια καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσκαλώντας το κοινό να υποβάλει ψηφιακές φωτογραφίες νεκρής φύσης από την καθημερινή ζωή, με το hashtag «#stillathens». Η συμπερίληψη αυτών των φωτογραφιών στην έκθεση θα συμβάλει στη δημιουργία μιας σχέσης αντίστιξης μεταξύ των ρυθμών της σύγχρονης ζωής και των έργων της συλλογής.
Το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου υλοποιείται με την χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Η άλλη Αρκαδία» και τελεί υπό την οικονομική υποστήριξη και αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.