Γιάννης Μόραλης

Μόραλης Γιάννης
© Jean François Bonhomme

Γεννήθηκε στην Άρτα το 1916 και πέθανε στην Αθήνα το 2009. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1930-1936) με δάσκαλο τον Ουμβέρτο Αργυρό και χαρακτική με τον Γιάννη Κεφαλληνό. Συνέχισε τις σπουδές του (1937-1939) με ειδίκευση στην ψηφοθετική και την τοιχογραφία, στη Ρώμη και στο Παρίσι, με την υποτροφία του κληροδοτήματος Ουρανίας Κωνσταντινίδη της Ακαδημίας Αθηνών. Στη διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής ξεκίνησε τη δημιουργία μεγάλης σειράς προσωπογραφιών για βιοποριστικούς λόγους. Το 1947 εκλέχτηκε καθηγητής στην Α.Σ.Κ.Τ. (ο νεότερος στην ιστορία του ιδρύματος) όπου δίδαξε μέχρι το 1983. Το 1958 εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας μαζί με τον Γιάννη Τσαρούχη και τον Αντώνη Σώχο. Τις δεκαετίες του 1950 και 1960 ανέλαβε τη σκηνογραφία και την ενδυματολογία παραστάσεων του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, του Εθνικού Θεάτρου και του Ελληνικού Χοροδράματος της Ραλλούς Μάνου. Από το 1959 έως το 1999 ανέλαβε την εξωτερική και εσωτερική διακόσμηση πολλών δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων (στην πλειοψηφία τους έργα πάνω σε κεραμικές πλάκες με εκτέλεση της κεραμίστριας Ελένης Βερναδάκη) με πλέον σημαντικό έργο την πρόσοψη και την οπίσθια όψη του Ξενοδοχείου Χίλτον στην Αθήνα (1959-1963). Ο Μόραλης φιλοτέχνησε επίσης δεκάδες εξώφυλλα βιβλίων και δίσκων.

'Εργα

Ατομικές εκθέσεις

2018

Γιάννης Μόραλης Αναδρομική έκθεση Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138) Αθήνα

2011

Τιμή στον Γιάννη Μόραλη Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Αθήνα

2011

Γιάννης Μόραλης: Αρχιτεκτονικές συνθέσεις Μουσείο Μπενάκη – Κεντρικό Κτήριο (Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού) Αθήνα

2008

Γιάννης Μόραλης: Σχέδια 1934-1994 Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης – Μέγαρο Εϋνάρδου Αθήνα

2008

Ι. Μόραλης: Μια ανίχνευση Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Άνδρος

2006

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

2004

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

2002

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

2001

Ι. Μόραλης: Άγγελοι, Μουσική, Ποίηση Μουσείο Μπενάκη – Κεντρικό Κτήριο Αθήνα

1997

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

1992

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

1988

Αναδρομική έκθεση Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Αθήνα

1983

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

1978

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

1972

Γκαλερί Ζουμπουλάκη Αθήνα

1963

Αίθουσα Τέχνης Αθηνών – Χίλτον (Αίθουσα Τέχνης Αθηνών) Αθήνα

1959

Γκαλερί Αρμός Αθήνα

Κείμενο

Η απόλυτη γεωμετρική δομή, η ισορροπία που προκύπτει από τις αντιθέσεις γραμμών και σχημάτων, η χρωματική οικονομία μιας παλέτας με γαιώδη χρώματα και το αυστηρό σχέδιο είναι χαρακτηριστικά που θα καθορίσουν τον Γιάννη Μόραλη από πολύ νωρίς. Η τέχνη του τείνει προοδευτικά σε γεωμετρική απλοποίηση με απάλειψη των περιττών λεπτομερειών της σύνθεσης και, στην ώριμη περίοδό του, τα θέματά του γίνονται, σχεδόν αποκλειστικά, συμπλέγματα γυναικών και ανδρών με το κέντρο βάρους να πέφτει πάντα στη γυναικεία μορφή.

 

Νίκος Παΐσιος, 2019